2016: a tanulás és az új piacok meghódításának éve lesz a hazai kkv-knálolvasási idő 4 perc

Ez derül ki a legfrissebb, immár 6. alkalommal elkészült KKV Marketing Felmérés 2015 c. kutatásunkból. Az online felmérésben 2000 kis- és középvállalkozást, illetve azok vezetőit, továbbá egyéni vállalkozót, marketinges döntéshozót kérdeztek meg vállalkozásuk 2015. éves marketingjéről, konkrét tevékenységéről és annak eredményeiről.

A nem reprezentatív felmérés szerint a megkérdezett vállalkozások 41%-a kismértékű forgalomnövekedésről, 17%-uk a vártnál jobb évről beszél.

Kinek a dolga a marketing egy kisvállalatnál?

Talán összefüggésben van ez az eredmény azzal is, hogy egyre több cégnél gondolják úgy, hogy a marketing nem a cégvezetők feladata. A megkérdezett vállalkozások csupán 60%-ánál foglalkozik a cégvezető az operatív marketinggel – ez az érték változott a legtöbbet az elmúlt 6 évben. 2009-ben, az első felmérésünknél a válaszadók 76%-a nyilatkozott úgy, hogy cég első embere felelős a marketingért teljes mértékben. A kutatás alapján a cégek 22%-a gondoskodik ma már kiszervezett marketingesről vagy delegál cégen belül marketinges munkatársat.

Kompetencia és tanulás

Arra a kérdésre, hogy mi jellemezte a 2015-ös stratégiájukat, a cégek közel fele (így legnagyobb arányban) azt válaszolták, hogy meglévő ügyfeleikkel foglalkoztak többet. A jövőbe mutató kérdésre viszont az új piacok meghódítását (49%) és tanulást, kompetencia-fejlesztést jelölték meg (58%). 2016 tehát a tanulás éve lesz a hazai kkv-knál.

uzleti-energiak-konferenciaja-kicsiIII. Magyar Marketing Fesztivál – 2016.01.28.

Kevés pénz jut …

Nem ilyen fényes viszont a helyzet a marketingre elkülönített büdzsé területén. Az elmúlt 6 évet tekintve tendenciaszerűen kevesebbet, a válaszadók 62%-a csupán a bevétel maximum 5%-át költi marketingre. Az úgynevezett „nagy összeget költők” száma évek óta szinte változatlan (8%).

„’A marketing költség’ – talán ez az egyik legnagyobb tévhit, ami a cégvezetők fejében él. A konferencián sokat beszélünk majd ennek cáfolatáról. Hiszen ma már olyan fejlett analitikai lehetőségek állnak rendelkezésünkre, hogy a marketing kiadásokat könnyen befektetéssé tudjuk konvertálni. A marketingre annyit kell költeni, amennyit csak tudunk, és ha valamilyen kampány nem hozza meg a várva várt sikert, akkor önvizsgálatot kell tartanunk, mert vagy a termékben, vagy a kapcsolódó szolgáltatásban, esetleg a célközönség megválasztásában, a feléjük folytatott kommunikációban rejlik a hiba”.

Imádják a Facebookot – menő a kapcsolatépítés

Továbbra is vezető helyen áll a kis- és középvállalkozások online marketing eszköztárában a Facebook (63%), az e-mail marketing (51%), a céges weboldalon keresztül történő kommunikáció (59%), és egyre nagyobb teret nyer a személyes kapcsolattartás, az irányított üzleti kapcsolatépítés (másnéven: networking) szerepe (54%).

Az épülő márkák hódítanak

Szintén a jövőt feszegető kérdések között a megkérdezettek nyilatkoztak arról is, hogy mely szakmai tudást, marketing eszköz ismeretét szeretnék a jövőben fejleszteni, erősíteni? Ennek alapján a hazai kkv-k legnagyobb arányban a közösségi médián való hatékonyságukat (51%), a márkaépítési aktivitásukat (48%), az e-mail marketingük stratégiáját (37%) és Google Adwords hirdetéseik konverzióját kívánják fejleszteni (35%) és ezt – szintén a kutatás egy kérdése alapján – hazai guruk anyagaiból és/vagy konferenciákon kívánják megszerezni.

„Ahogy minden évben, 2016-ban is fejlődniük kell a vállalkozásoknak. Nem csak a fogyasztók viselkedése, de a rendelkezésre álló marketing eszközök, a már meglévő kommunikációs lehetőségek használati módja is megváltozott. Éppen ezért időzítjük minden évben, januárra a kis- és középvállalkozások üzleti- és marketing trendjeit bemutató konferenciánkat: a Magyar Marketing Fesztivált, amit harmadik alkalommal, 2016.01.28-án rendezünk meg a Lurdy Konferencia-központban.”

A konferencia programját ezen a linken olvashatod el: http://marketingfesztival.hu

Related Posts