A 15-24 éves fiatalok közösségiportál-használati szokásai 1.részolvasási idő 6 perc

Az elkövetkezendő következő 4 bejegyzésemben a Marketing és Menedzsment 2012. 1 és 2. számában megjelent cikkem olvashatjátok. A tanulmány a social média világába kalauzol el bennünket. Jó olvasást az első részhez!

Bevezetés

Napjainkban, amikor a legtöbb termék és szolgáltatás piacán kiélezett versenyről beszélünk, a fogyasztói vélemények jelentősége egyre inkább felértékelődik. Ahhoz, hogy egy vállalat a versenytársai elé tudjon kerülni, elengedhetetlenül szükséges a fogyasztói igények és szokások minél pontosabb és mélyebb ismerete és folyamatos figyelemmel követése. Az azonban a vállalatok számára is kihívást jelenthet, hogy napi kapcsolatba kerüljenek célcsoportjaikkal és figyelemmel kísérjék azok folyamatosan változó igényét. Az ilyen jellegű kihívások megoldását segítik a web 2.0 korszakában a közösségi portálok. A vállalati szektor részéről nyitott kérdésként fogalmazódhat meg, hogy az egyes közösségi médiában alkalmazott marketing-kommunikációs tevékenységekkel vajon mennyire hatékonyan lehet elérni a különböző életkorú célcsoportokat. További kérdés lehet az is, hogy vajon mi jellemzi a különböző életkorú csoportok közösségiportál-használati szokásait? Hogyan lehet őket elérni marketingkommunikációs tevékenységgel a leginkább közkedvelt közösségi portálon? A jelenlegi kutatás ezekre a kérdésekre keresi a választ a 15-24 évesek körében.

Középpontban a 15-24 éves fiatalok

A kutatás célcsoportját a 15-24 éves fiatalok alkotják. Szekunder adatok alapján megállapítató, hogy ők jelentik a különböző gyorséttermek egyik legfontosabb célközönségét. A Fanta Trendriport IV. része alapján a 15–19 éves korosztály fogyasztói magatartását az országos átlagnál jobban befolyásolja a márka- és minőségorientáció, az új termékek, új márkák iránti fogékonyság. Mindennapi választásaikat jelentősen befolyásolja a divat. A fogyasztás számukra az önmegvalósítást jelenti. Vásárlási döntéseikre egyaránt jellemző a nyitottság, az innovációs hajlam és az új keresése. Jellemző rájuk még az önfelfedezés egy-egy termék, márka választásával, a tömegigényeket kielégítő termékek elutasítása és az egyedi keresése. A fiatalok körülbelül fele figyel oda arra, hogy egészségesen táplálkozzon. Az átlagosnál nagyobb arányban fogyasztanak üdítőitalokat, édességet, chipset és rágógumit. Az NRC 2010. március 16-án napvilágot látott Internet penetráció és internet használat című tanulmánya alapján életükben akár hétköznapról, akár hétvégéről van szó, az egyik legfontosabb szerepet az internetezés tölti be.

Paul Isakson: It’s not what you say, it’s matter what you do 2009-es előadása alapján napjainkban a globális internetes populáció kétharmada rendszeresen látogatja a közösségi oldalakat és a közösségi hálózaton eltöltött idő mértéke is egyre csak nő. A közösségi oldalak esetében a web 2.0 elvre épülő digitális technológia a lényeg. Ez a technológia azoknak a második generációs internetes szolgáltatásoknak a gyűjtőneve, amelyek elsősorban olyan közösségekre épülnek, amelyekben a felhasználók közösen hozzák létre a tartalmat, és egymás között osztják azt meg. A felhasználók itt intenzíven tudnak kommunikálni egymással, és sokrétű kapcsolatokat, kapcsolati hálókat alakítanak ki. Az alábbi ábra is például egy kapcsolati „hálót” szemléltet, a Facebookos ismerősök körében. Az ábra a GFK friend wheel alkalmazás segítségével készült.

Ugyancsak az NRC 2009 II. féléves gyorsjelentése alapján megállapítható, hogy 2009 második félévében 3 százalékponttal 55 százalékra nőtt az internet penetráció, azaz a rendszeresen, legalább havonta internetezők aránya a 15-69 éves lakosságon belül. forrás( http://www.nrc.hu/hirek/2010/03/16/az_nrc_2_feleves_gyorsjelentese) A 15-24 évesek 84 százaléka számít internethasználónak a 2009 II. féléves jelentés alapján, ezért napjainkban szinte gyakorlatilag alig van olyan magyar tinédzser, aki ne használná valamilyen formában az internetet. A világháló használatának intenzitása terén a 15-24 éves korosztály esetében a 15-19 évesek vannak az első helyen. A Fanta Trendriport IT generáció névre hallató kutatása alapján – melyet Ságvári Bence írt – elmondható, hogy a 14-19 éves korosztály kétharmada naponta, míg további 21 százaléka hetente többször használja az internetet.  Az NRC 2007- es VMR kutatása szerint a tinédzserek hétköznaponként legalább 1-2 órát töltenek a számítógép előtt, közel harmaduk 3-4 órát, hatoduk pedig több mint 5 órát. A hétvégére még intenzívebb internet használat jellemző rájuk, ilyenkor több, mint harmaduk legalább napi 5 órát internetezik.

A fiatalok körében gyorsan terjednek a kommunikáción alapuló viselkedésminták. Számukra azok a tevékenységek a leginkább népszerűek, amelyeknél nemcsak passzív befogadásról van szó, hanem valamit „csinálni” is lehet, legyen az játék, ismerkedés vagy éppen valamilyen alkotói folyamat. Rendkívül fontos számukra az is, hogy bárhol és bármikor kommunikálni tudjanak, és ismerőseikkel bármilyen jellegű tartalmat meg tudjanak osztani és fogadni. Olyan felületekre van szükségük, ahol szülői és tanári felügyelet nélkül nyugodtan és felszabadultan tudnak „beszélgetni”. Mindehhez kiváló lehetőséget nyújtanak számukra a különböző közösségi oldalak és tartalommegosztók.

Jövő kedden olvashatjátok a cikk soron következő 2. részét, amelyben belevetjük magunkat a kutatási eredmények kiértékelésébe.

Related Posts

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük