A 15-24 éves fiatalok közösségiportál-használati szokásai 2.rész

Elérkezett a kedd, amikor  a múlt hét csütörtökön elindított “A 15-24 éves fiatalok közösségiportál-használati szokásai” című cikkünk második részét olvashatjátok, amiben a kutatás során nyert adatokat kezdjük elemezni.

A minta összetétele

A következőkben egy 100 fős kérdőíves kutatás eredményeivel ismerkedhetünk meg. A 2010 októberében készített kutatás önkényes mintavételen alapul és a minta nagyságából eredően nem reprezentatív. A közölt adatok gondolatfelvető jellegűek további vizsgálatok szekunder forrásaként szolgálhatnak. A kutatásba a következő közösségi portálok kerültek bele: iWiW, Facebook, Myvip, HI5, People, Mutasd.be, Myspace.               

A minta szocio-demográfiai ismérvek szerinti megoszlását elemezve megállapíthatjuk, hogy a nők a minta 77 százalékát, még a férfiak a minta 23 százalékát alkotják. Ha a megkérdezett fiatalokat iskolai végzettség szerint vizsgáljuk, akkor megállapítható, hogy a mintában 35 százalékban van jelen az alapfokú végzettséggel rendelkezők, 58 százalékos a középfokú végzettségűek és 7 százalékos a felsőfokú végzettségűek aránya. A kutatásban részt vevő fiatalok 35 százaléka Budapesten, 58 százalékuk vidéki városban, és 7 százalékuk faluban él. A válaszadók átlagos életkora 19 év, a legfiatalabb válaszadó 17 éves, a legidősebb válaszadó 23 éves. Az egyes válaszadók életkorának az átlagos életkortól való eltérése 1,5 év. A mintában legnagyobb arányban, 24 százalékban a 18 évesek képviselik magukat. A 19 és 20 évesek aránya megegyező, 20-20 százalékos a mintában. A 17 évesek közül 13 fő vesz részt a kutatásban. A 21 és 22 évesek mintabeli aránya 10-10 százalék. A 23 évesek 3 százalékos mintabeli aránya a legalacsonyabb. Az adatok alapján elmondható, hogy a mintabeli fiatalok közül legnagyobb arányban a 18-20 év közöttiek és a 22 évesek azok, akik párkapcsolatban állnak, amikor a kérdőíves kutatás zajlik. A minta további szocio-demográfiai összetétele azt tükrözi, hogy a megkérdezett fiatalok 75 százaléka szeret sportolni. A sport mellett 55 százalékuk hetente legalább egyszer el szokott járni szórakozni is. A csoportból 20 fő fogyaszt hetente valamilyen energiaitalt. Ha a csoportot a zenei érdeklődés szempontjából vizsgáljuk, akkor olyan fiatalokról beszélünk, akiknek a 65 százaléka szereti a disco zenét, 45 százalékuk komoly zenét is hallgat. A csoport tagjainak közel fele követi a napi divatot.

Közösségi-portálhasználati szokások

 Az internetezés helyszíne befolyásolhatja azt, hogy mennyi ideig internetezünk, milyen portálokra látogatunk el. A válaszok alapján elmondható, hogy a megkérdezettek 96 százaléka leginkább otthon, 2 százalékuk ismerősöknél, 2 százalékuk pedig iskolában internetezik.

Amikor a fiatalok internetezési, közösségi portálhasználati szokásait vizsgáljuk, fel kell azt is térképeznünk, hogy a fiatalok milyen témájú portálokat látogatnak meg a legszívesebben. A válaszadók ennél a kérdéskörnél több választ is megjelölhettek, hét internetes portál téma közül kellett kiválasztaniuk azokat az oldalakat, amelyekre a legszívesebben látogatnak el. Az eredmények alapján elmondható, hogy a megkérdezett 17 évesek leginkább a sport, tudományos bulvár és közösségi oldalakat látogatják. Ahogy azt a következő ábra is mutatja, a vizsgálatban résztvevő 18 évesek körében a leginkább látogatott oldalak a közösségi és bulvár portálok. Lényegesen alacsonyabb ebben a korcsoportban a gazdasági, tudományos, sport és környezeti vonatkozású portálok látogatottsága.

A megkérdezett 19 évesek körében a bulvár portálok látogatottsága a legmagasabb, amit a sport oldalak követnek, és ebben a korosztályban is jelenős a közösségi portállátogatás mértéke. Körükben kevésbé jellemző a gazdasági, környezeti és tudományos oldalakon való böngészés. A vizsgált 20 évesek körében a leginkább felkeresett portálok a közösségi oldalak, és itt már jelentősnek bizonyul a gazdasági és tudományos oldalak látogatása is. A 21 éves mintabeliek körében a legnépszerűbb oldalak a közösségi portálok, amiket a sport, tudományos és bulvár témákat feldolgozó oldalak követnek. A mintában szereplő 22 évesek körében is megtartják vezető szerepüket a közösségi oldalak, amiket a sport oldalak követnek. A mintában szereplő 23 évesek körében a gazdasági, bulvár valamint közösségi oldalak a leginkább közkedveltek.

Csütörtökön olvashatjátok a cikk soron következő 3. részét, amelyben tovább értékeljük a kutatási eredményeket.


30 napos ingyenes marketingtanfolyam

Read previous post:
Két tényező, ami nélkül nem lesz sikeres a céged

Akármelyik tanácsadó is próbál Téged meggyőzni a marketing bullshit -jével, ma már sokkal nehezebb ügyfelet szerezni, mint régen. Megváltoztak a...

Close