A kérdőívszerkesztés 6 aranyszabálya

FIGYELEM! Ez a bejegyzés elavult lehet, mert már több, mint 1 éves. Ha érdekel a téma és konkrét kérdésed van, kérdezz minket a KAPCSOLAT menüponton keresztül.

Alábbi bejegyzésemben a piackutatás világába utazunk el, és néhány hasznos tippet szeretnék adni nektek azzal kapcsolatban, hogy hogyan szerkesszetek  meg egy kérdőívet, ha kérdőíves kutatást szeretnétek csinálni a cégeteken belül! Érdemes odafigyelni ezekre az apró kis tippekre, mivel amilyen könnyűnek és evidensnek tűnnek, éppolyan könnyen eshetünk abba a hibába, hogy mégsem így szerkesztjük a kérdőíveket. Lássuk is a tippeket:

  • A bonyolultabb, összetettebb, a megválaszoláshoz nagyobb figyelmet igénylő kérdéseket a kérdőív elejére célszerű elhelyezni.
  • A szociodemográfiai kérdéseket, melyek az életkor, nem, iskolai végzettség, lakóhely vizsgálatára vonatkoznak célszerű a kérdőív végén elhelyezni.
  • Kövessük a fokozatosság elvét, azaz fokozatosan szűkítsük le kérdéseinket a vizsgált témára. Ne a legfontosabb kérdéssel indítsuk a kérdőívet, hanem az általánosabb jellegű kérdésektől szűkítsünk magára a vizsgált kérdéskörre. Például ha az „X” márkájú csokoládéval kapcsolatos fogyasztói szokásokat szeretnénk feltárni akkor először kérdezzük meg, hogy szereti-e az egyén a csokoládét, és csak utána kérdezzünk majd rá konkrétan az „X” márkára.
  • Kérdéseinkben biztosítsuk a nemleges, nem tudom válaszlehetőséget is a válaszadóknak!
  • Ne tegyünk fel egy kérdésben több kérdést. Például: helytelen megfogalmazás: Mikor és mennyi csokoládét szoktál vásárolni? Helyesen úgy lenne, ha ez 2 külön kérdésként szerepelne. Először az lenne felmérve, hogy mikor szoktak csokoládét vásárolni, utána meg az, hogy milyen gyakorisággal.
  • Kérdéseink mellé írjuk oda segítségül a válaszadónak, hogy hány válaszlehetőség közül választhat.

Te szoktál piackutatást csinálni a cégeden belül? Ha igen, milyen módszerrel kutatsz?

Tagged with:
4 comments on “A kérdőívszerkesztés 6 aranyszabálya
  1. Kicsit fura a cikk címében az “ő” karakter. Lehet nem az Oswald betűtípus a nyerő választás.

  2. Fekete Ibolya szerint:

    …hát ez egy elég gyengüska szösszenet:-(……..
    Én erről a témáról semmit nem tanultam, de pl. ezt sikerült összeraknom a tanfolyamot végzett résztvevőinknek:http://kerdoivem.hu/kerdoiv/576015919/
    Ha már valaki elkezd valamiben okítani,akkor értsen hozzá, és használhatóbb írást készítsen, még akkor is ha ingyenes.

  3. Ibolya: Nem értek Veled egyet. Ez a blog naponta jelentkezik új cikkekkel és nincs lehetőség arra, hogy egy témát teljes részleteiben, mesterszinten kivesézzünk. Már csak azért sem, mert az emelt szintű marketing tudást a kiscsoportos, gyakorlati Workshopjainkon illetve a Marketingesek Lapja -ában közöljük. Amit írtunk, nagyon hasznos kezdőknek – haladóknak, de nem várható el tőlünk, hogy egy ingyenes blogban Kotler-féle terjedelemben nyilatkozzunk egy témáról.

    Nagyon helyes, hogy Te is felméred a tanfolyamodon résztvevők közti véleményeket, elégedettséget, kritikát. Gratulálunk!

    Régebbről, egy kollégám által ismertem a honlapodat, jó véleményem volt rólad akkor. Most picit csalódtam, hogy véleményedet ilyen stílusban fogalmaztad meg.

  4. Divinyi Zsolt szerint:

    Ritkán szólok hozzá, bár rendszeres olvasó vagyok, de Ibolya posztja most kíván egy kis ellenpontozást. Szerintem ezek tömör, hasznos és jól használható tanácsok! Nyilván komoly tanulmányokat lehet írni ebben a témában, de itt kaptam kézzelfogható ötleteket, amiket alkalmazni fogok a munkáimban.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.