A marketing halott!

Legalább is ezt állítja a Harvard Business Review meglehetően hiteles magazin egy cikke. Érdekelt a téma, a címet hatásvadásznak gondolom. Jöjjön itt az én kommentárom, gondolataim a cikkel kapcsolatban:

Abban egyetértek a cikkel, hogy a tradicionális marketing átalakult. Igazából nem is a marketing alakult át, hanem a fogyasztók és a marketing változott utána. Legalább is az a szerencsés ha változik, mert ma már egy újkori fogyasztót a régi zavaró reklámmal már nem tudjuk “megfogni”. Egyetértek abban is, hogy a fogyasztó saját maga útját járja ha érdekli egy termék. Általában az internetet böngészi (SEO, link- és tartalomépítés) és hallgat a barátai, ismerősei ajánlására (szóbeszéd marketing).

A cikk kitér arra is, hogy a CEO-k (Chief Executive Officer : ügyvezető igazgatónak megfelelő itthon) elvesztették a türelmüket. 600 londoni CMO (Chief Marketing Officer) marketines közül 73% mondta, hogy hiányt éreznek az üzleti hitelesség és a növekedés-generálás képessége területén. Sokszor hallom én is ezt itthon :(

Harmadrészt pedig berobbant a közösségi média marketing, ahol már új szabályok érvényesek. Erre pedig már csak azért is fontos odafigyelnünk, mert bármilyen termék- szolgáltatás igénybevétele esetén ahelyett, hogy elmennének egy értékesítővel beszélni, a közösségi élményekre, véleményekre hagyatkoznak és megkérdezik szomszédjukat, barátjukat vagy bedobják a kérdést egy Facebook csoportba.

Nagyon jó az a meglátás a cikkben, hogy erőforrásokat nem sajnálva meg kell találnunk a cég célközönségének, követőinek befolyásolóit (influencer), amelyben én igazán nagy lehetőséget látok. Igaz ebből sem arra következtetnék, hogy a “marketing halott”, hanem hogy annyira túlnépesednek a közösségi oldalak, annyira nagy a reklámzaj, hogy megtöbbszöröződött a szubkultúránk résztvevőinek a véleménye (mint döntéssegítő tanács) és azoknak a szemünkben “szakembereknek” vélt személyeknek a véleménye, amelyeket követünk. Ma már nincs olyan ügyfél stratégia nálam, ahol nem ajánlom, hogy legyen 1-2 fizetett (akár barter) célközönség-befolyásolója a cégnek vagy azt, hogy legyen egy saját Facebook csoportja. Hihetetlen lojálissá lehet tenni az érdeklődőket, együtt gondolkozókat. A kommunikációs csomópontokról, amúgy itt írtam már. A befolyásolók lényegében kommunikációs csomópontok.

Az is egy érdekes meglátás, hogy míg a régi marketingben, a régi fogyasztónak elegendő volt egy-egy árkedvezmény vagy pénzbeli motiváció; a mai fogyasztó már ennél többet akar. Ajándékot, árkedvezmény helyett felhasználható vagy elajándékozható (~barátai előtti megítélés javítása) wellness hétvégét, népszerűséget, elismertséget, hovatartozást(!). Mind kommunikációban, mind pedig kedvezményekben is ma már az ember vágyaira, emocionális céljait is figyelembe kell vennünk.

De még sorolhatnánk naphosszat mi volt régen, mi van most. Az tény, hogy a marketing nem halott, hanem a marketing most él igazán! Hiszen ha egy akadály pályán minél több bóját helyezünk el, annál okosabbnak, ügyesebbnek kell lennünk, hogy tartsuk a korábbi szintidőt vagy a kitűzött/elvárt eredményeket. Ilyen a marketing is most 2012-ben. Több akadály van a pályán (piacon), de megfelelő tudás, képesség birtokában; a pálya ismeretével (piackutatás) arányosan nőhet a kitűzött feladatunk eredményessége és a megvalósítás hatékonysága.


30 napos ingyenes marketingtanfolyam

Read previous post:
A “láb az ajtórésben” értékesítési módszer

Sokan hangoztatják, dobálóznak a kétlépcsős értékesítési módszerrel, de igazán sehol sem lettem meggyőzve, hogy az miért működik? Kicsit utána néztem...

Close