A SWOT-analízis

Január elején sokan készítik el az aktuális marketingtervüket. Nekik szeretnénk segíteni a SWOT-analízis közelebbi bemutatásával, ami egy cég erősségeinek, gyengeségeinek,  a felmerülő lehetőségeknek és veszélyeknek az együttes elemzését jelenti.

A SWOT egy helyzetelemzés, mely  által feltárhatjuk egy piac / iparág / üzlet / termék / szolgáltatás / folyamat stb. üzleti lehetőségeit és fontos összefüggéseket kaphatunk a stratégiaalkotáshoz.

A SWOT részei:

Strengthes (erősségek):

Belső tényezők: pozitív dolgok, amik jól működnek és lehet rá befolyásunk, hogy még jobban működjenek. Olyan szempontokat keressünk, melyekben különlegesek, erősek vagyunk. Vizsgáljuk meg a technológiai feltételeinket, melyek piaci előnnyé válhatnak. Van-e különleges tapasztalatunk, tudásunk, kiemelkedő ismeretekkel, képességekkel rendelkező munkatársunk? Mi az, amiben jobbak vagyunk a konkurensünknél? Mi emel ki bennünket a piaci versenyben? Mennyire erős a piaci részesedésünk, mennyire biztosak a beszállítói kapcsolataink? Erősség lehet továbbá a stabil pénzügyi helyzet, vagy akár a jól irányító cégvezetés is.

Weaknesses (gyengeségek)

Fontos, hogy tisztában legyünk a gyengeségeinkkel, hiszen ezek azok a pontok, amiket erősítenünk kell, stabilabbá kell tennünk. Fő szempont lehet a vizsgálatakor a műszaki, technológiai feltétel, a munkatársaink képessége, ismeretei, naprakészsége, a piaci tényezők (versenyképességünk). De a gyengeség kapcsán vizsgálható a pénzügyi stabilitásunk, és a nem megfelelő menedzsment, vállalatvezetés is.

Opportunities (lehetőségek)

Olyan szempontokat kell vizsgálnunk, melyek által sikeresebbé válhat a vállalkozásunk, bevételnövekedést hozhatnak.  Rendszerint szokás megvizsgálni a gazdasági helyzetet, növekedést, a kihasználatlan piaci réseket, lefedetlen területeket. Szempont lehet újragondolni, hogy a termékünk vagy szolgáltatásunk rendelkezik-e kihasználatlan funkciókkal. A lehetőségeinket jelenthetik a politikai hatások, és nagy szerepe lehet a fejlesztéseknek is (termékfejlesztés, cégfejlesztés, bővítés).

Threats (veszélyek)

Érdemes a veszélyeket is figyelembe vennünk a vállalkozásunk jövőjének (vagy akár csak marketingtervének) tervezésekor, hogy mindent megtehessünk ezek elhárítása érdekében, illetve ha ismerjük a potenciális veszélyeket, könnyebben tudunk megoldásokat találni ellenük. Veszélyt jelenthet a vásárlóerő csökkenése, a konkurencia növekedése, a költségek emelkedése, az új technológiák és új vívmányok megjelenése. De veszély lehet a politikai változások hatása is.

Ha elemeztük a négy meghatározó tényezőt, együttesen is értékelnünk kell a szempontokat és a kapott válaszokat. Sokan üzleti döntéseik előtt is SWOT-analízist állítanak fel, mert a szempontok súlyozásával és összevetésével egyedi stratégiai rendszer is felállítható.

A SWOT elemzés azoknak is segítséget nyújthat, akik nem ismerik a különféle stratégiai szempontrendszereket, mert a fenti tényezők átgondolása már önmagában segítséget jelenthet a cég terveinek, stratégiájának megalkotásakor.

Ha szeretnél profi marketingtervet, érdemes egy teljes auditnak alávetni a céged marketingjét. Akár önállóan is ellenőrizheted megadott szempontok és magyarázatok alapján a cégedet és a marketingterved, de kérheted szakértő segítségét is.

Ha még több ötletre vágysz, ajánljuk a Marketingesek Lapja februári számát!


30 napos ingyenes marketingtanfolyam

Read previous post:
Frissítettük a marketing terv sablonunkat!

Főiskolások, egyetemisták, egyéni vállalkozók, marketingesek, cégvezetők - és még hosszasan sorolhatnánk, hogy kik töltötték le a marketing terv sablonunkat. A...

Close