A társítás elve a KKV marketingben

Gondolkoztál már azon, hogy miért állnak csinos lányok egy autóbemutatón az autók mellett? S azon, hogy miért született meg az a fogalom, hogy “üzleti reggeli”? Gondoltad volna, hogy a rossz üzleti hír érkeztéről csak óvatosan merjük értesíteni a címzettet? De miért? A társítás elve a marketingben…most, itt!

A kis- és középvállalkozások marketing praktikái (de még multis szinten is) az emocionális kötődésekről szól. Arról, hogy az adott emberhez, céghez, termékhez vagy szolgáltatáshoz milyen érzések párosulnak. A marketingesek és a kreatívak állandóan azért küzdenek, hogy ez az érzés kellemes és felejthetetlen legyen.

Vajon miért van az, hogy ha rossz az idő, nem az időjárást, hanem az azt “előrejelző” meteorológust szidjuk? Vajon miért van az, hogy ezek a személyek (még ha csinos hölgyek is) nem igen szerepelnek reklámokban?

Hát azért, mert ha rossz az idő, akkor azt annak közlőjéhez társítjuk. Társítás: ez a kulcs. Amikor meglátunk egy meteorológust, általában negatív érzések párosulnak hozzá, mert agyunk egyből bekapcsol: “Múltkor is rossz idő volt”. Ez társul hozzá. Kutatás van rá, elhiheted nekem.

Na most ennek a logikának és ennek az elvnek a mentén azt kell elérnünk, hogy a mi termékünk, szolgáltatásunk bemutatójához csakis kizárólag jó élmények, jó berögzülések társuljanak. Ezért olyan fontos az első benyomás, az arculat és ezért fontos, hogy szép lányok álljanak a bemutató stand mögött, kedves- mosolygó lányok kérjék kitölteni a kérdőívet. A marketingesek nem akarják, hogy ezen csússzon el a társítás elve.

Egy amerikai kutatás szerint mind boltban, mind pedig csomagküldő cég katalógusa esetén többet költenek a fogyasztók, ha hitelkártya logók fel vannak tüntetve a boltban vagy a nyomtatott katalógus lapjain. A hitelkártyákhoz az azonnali, következmények nélküli vásárlás érzése társul és ez tudat alatt ki is fejti a hatását. Azért ez is érdekes, igaz? Vajon a Te célközönségednek mi lehet a “hitelkártyája”? Mi az a szimbólum vagy dolog, amihez olyan jó élményt kötnek, amit ha megjelenítünk a vásárlást megelőzően, nagyobb hajlandóság költenek nálunk. Ezt megtudni az igazi piackutatás!

Azt is megfigyelték, hogy hitelkártya esetén nagyobb borravalót adnak a pincérnek.

Sokszor beszélünk szponzorációról és a celebek “használatáról” is. Ezt vajon miért választják a cégek? Vajon miért fizetnek meg búsásan egy olyan sztárt, aki a termékük, szolgáltatásuk mellett teszi le a voksot. Igen! A társítás elve miatt. Ha azt az adott celebet szeretik, akkor a termékedet is jobban fogják szeretni (és akkor ne feledkezzünk meg a hír, sajtóban való eladhatóságról sem). Összeáll a kép? Mind ez a társítás elve!

Gregory Razran 1930-ban beszélt először a falatozási-módszerről. Ez pedig azt bizonyította be, hogy sokkal előnyösebb üzleteket tudunk kötni, ha a megbeszélést “üzleti ebéddel” kötjük össze. A jó ételhez, italhoz kellemes érzés társul az emberekben és ez közvetve hat az üzleti megbeszélés eredményére is, az ügyféllel való kapcsolattartásra is.

Egy érdekes megfigyelés: A marketing pszichológiában jártas rádiók marketingesei vajon miért keverik a legnagyobb slágereket a rádió szlogene közé/elé? A társítás elve miatt!

Végül még egy kutatás eredménye: megfigyelték hogy a jó hírt mindig örömmel adjuk át a címzettnek, viszont ha rossz hírt kell közölnünk, akkor mindig ferdítünk az információn és ez kiemelten igaz az üzleti életben is. Vajon miért? Hát persze: a társítás elve miatt! Azt szeretné mindenki, ha a közönsége, a partnere csak a jó híreket, jó élményeket társítaná hozzá, cégéhez, termékéhez.

A marketing pszichológia nem butaság. Megérteni, megtanulni a törvényszerűségeket “okosabbá” teszi a marketingünket. Alkalmazd minden nap!


30 napos ingyenes marketingtanfolyam

Read previous post:
A priorizálás fontossága a mindennapokban

Minden cég életében elég gyakori, hogy az adott napra, hétre vagy akár hónapra vonatkozó tevékenységek listája nagyon sűrű és priorizálnunk...

Close