Conchita Wurst – Marketingeszköz lett a szakáll

Úgy gondolom, 2014. május 10-én mindenki megjegyezte az ausztriai énekes(nő?) nevét, ugyanis első helyezést ért el a Koppenhágában megrendezett Eurovíziós Dalfesztiválon. A fénykép magáért beszél, soha ennyire megosztó nyertese nem volt még a versenysorozatnak. Az énekes/művészi teljesítményének – bár nekem magánszemélyként tetszett – megítélése nem feladatom, van nálam sokkal inkább autentikusabb szakértő, de marketing- és üzleti szemüveggel mindenképpen érdemes átbeszélni Conchita Wurst menedzsmentnek teljesítményét.

Conchita-Wurst-eurovizios-dalfesztival

Azt, hogy a képen látható előadóművész(nő?) fog nyerni, én már a műsor napja reggelén megmondtam. Nem azért, mert Danny Blue –t megszégyenítő mentalista képességeim vannak, hanem mert az idei Dalfesztiválon a (már megszokott) politika mellett nagy szerepett kapott a marketing, és minden, ami hozzájárult „koncsitá vurszt” sikeréhez visszavezethető marketing- és marketing pszichológiai alaptételekre:

Különlegesség, egyediség, újdonság

Ahogy az üzleti életben, a való életben is fétis-szerűen keressük a nem hétköznapi dolgokat. A hétköznapi dolgok nem érdekesek, nem beszédtémák – ezt tudhatta Conchita Wurst PR főnöke is, aki kimondottan kérte, hogy a szakállát meghagyva jelenjen meg nyilvánosan. Szóval keressük a szélsőségeket, a szaftos témákat, a világ PR menedzserei pedig próbálják ezt a fajta éhségünket kielégíteni. Nem véletlen, hogy hosszú-hosszú évek óta a bulvár téma mindig eladható, mindig nézettséget generál.

Biztos vagyok abban is, hogy szakáll nélkül szerintem még a döntőbe sem jutott volna be, de ezzel a kis marketingtrükkel kétség kívül minden figyelmet magára vonzott. Kérdés, hogy hogyan fogja változtatni ez a jelenség az Euróvíziós Dalfesztivál jövőjét. Gondolom, a szervezők nem őrülnének, ha átmenne a verseny egy, a szó nem bántó értelmében “különleges emberek versenyébe”?

Megosztó tulajdonság

Az generálja a legnagyobb szóbeszéd-marketinget (word of mouth, pletykareklám), ha egy cég, egy személy, egy termék megosztó. Virulencia szempontjából mindenképpen, ezt már a Google Trends grafikonja is kezdi alátámasztani.. Azzal, hogy Conchita úr/hölgy nem borotválkozott meg sokaknál biztosíték vert ki, másoknál pedig együttérzést és empátiát ért el, amely kettő ha találkozik, a kommunikációs vihar garantált. Lett is szép eredménye a közösségi oldalakon, kritikusoknál, de még magukban a versenyzőkben is.

Akiről sokat beszél a sajtó, arról úgy gondoljuk, hogy sikeresebb, fontosabb, hitelesebb személy.

A Meggyőzés, befolyásolás, megnyerés c. könyvemben gyakorlati példákkal is alátámasztom ezt az állítást, amit nem egy tudományos kutatás, teszt is bizonyít. Márpedig „koncsitának” nem kicsi volt a sajtója – éppen az előzőek miatt. Ahol az Eurovíziós Dalfesztiválról szó esett, ott szó esett róla is, mint a rendezvény különlegessége, érdekessége. (Ez minden rendezvénynél fontos, hogy legyen benne egy vagy több kiemelhető különlegesség).

Nem beszélve a közösségi aktivitásról: hol ellenző Facebook oldal született, hol a támogatók és ellenzők vívtak szócsatát – ezzel is növelve a közösségi virulenciát.

Az ügy

Az Akadémia112 tréningeken elmondom, hogy korábban, mindig először a terméket találták ki a cégek, és arra építették fel a cég minőségpolitikáját, jövőképét, „ügyét”. Ma a legjobb cégek fordítva építik fel a márkájukat. Először van egy ügyük, egy céljuk, egy hitvallásuk, és erre épülnek fel a termékeket, szolgáltatást, és minden mást. Ez többek közt azért is jó, mert így másodlagossá válik a termék, hiszen emocionálisan a cég „ügyével” azonosulunk.

Kétségkívül Conchita kisasszony/kisúrnak is van egy „ügye”. A transzfesztiták/melegek, a mások ügye. Amit lehet szeretni, lehet nem szeretni, emocionális (érzelmi) terepen kommunikál.

Ön cégvezető? Ez a lényeg:

Összefoglalva tehát: Mit is tanuljon egy magyarországi kis- v. középvállalkozás vezetője illetve marketingese Conchita Wurst 2014-es Eurovíziós Dalfesztivál győzelméből:

  • minél másabb vagy, különlegesebb, nem hétköznapibb vagy, annál inkább megosztod a célközönséget, de annál nagyobb lesz a sajtód
  • legyen egy „ügyed”, ami mellé be lehessen állni. Minél emocionálisabb, annál jobb!

Aktuális üzleti tréningjeink:

Neked tudás, a cégednek haszon! Családias hangulatban, 1 napos intenzív, 100% gyakorlati tréningen tehetsz a sikeredért:


30 napos ingyenes marketingtanfolyam

Read previous post:
Az ügyvéd válaszol: Mire figyeljünk a weboldalunknál?

Még mindig visszatérő hiba, hogy azok a cégek, akik weboldalon keresztül is kommunikálnak a célközönségükhöz, ügyfelükhöz, nem fordítanak figyelmet pár...

Close