Hogyan ne pozicionáljuk vállalkozásunkat?

Egyre inkább zajosabb lesz a hagyományos és a digitális marketing, az ügyfelekért folytatott harc, annál inkább szükség van arra, hogy a vállalkozásunknak megtaláljuk azt az identitását, egyediségét, amely – mivel másra nem mondható – piaci előnyhöz és kedvező megítéléshez segíthet.

A “legrosszabb” dolog számunkra (cégvezetőknek, marketingeseknek) a pozicionálásban az, hogy maga a pozicionálás folyamata nem arról szól, hogy mindenáron új gondolatokat próbáljunk beültetni a vásárló fejében, hiszen az előtt is gondolt valamit egy tábla csokoládéról vagy egy hajvágásról, esetleg egy számlázó programról. Sokkal inkább az, hogy az addig ott lévő gondolatokat, asszociációkat felcserélje a mi termékünk, mi cégünk neve.

Ahhoz pedig, hogy ezeket a gondolatokat áttudjuk írni, ahhoz tudnunk kell, hogy (például) egy nagyvárosi csempe szaküzlettel kapcsolatosan milyen asszociációk, gondolatkötések vannak a kommunikációnkkal megcélozni kívánt célközönségünk fejében. Tudnunk kell, hogy mi fontos nekik, mit várnak el például egy csempe szaküzlettől?

Pozicionálni kell! Vagy elmerülünk a többi “én is” termék tengerében.

Lehet, hogy az adott vállalkozás vezetője úgy gondolja, azt kell mindenhol kommunikálnia, hogy az adott városban a legnagyobb bolt az övéké vagy a legnagyobb vonzáskörzetben hozzájuk járnak a vásárlók. Viszont:

Ez a fajta pozicionálás semmit nem ér, ha egy vásárló azt várja el, azt szeretné viszontlátni, hogy ebben a boltban minden ügyféllel külön foglalkoznak, az elégedett vásárlásra extra garanciát vállalnak, és itt megtalálhatóak a legolcsóbb csempéktől kezdve a legtrendibb irányok is (~választék).

Sőt, még ha így is van: Érdemes a fokozatjelzőkkel (leg-, első valamiben) óvatosan bánni és csak akkor használjuk ezelet, ha valamit tényszerűen alá is tudunk támasztani (pl. azt, hogy a “legrégebbi csempebolt”, tudjuk igazolni az alapítás évével – kérdés mennyire szolgálja a pozicionálásunkat. Viszont azt, hogy mi vagyunk a legnépszerűbbek, legkedveltebbek, piacvezetők – már nehezebben).

Nem csak azért nem jó stratégia “kérkedni” a legekkel, mert egy feljelentés esetén a Gazdasági Versenyhivatal előtt kell, hogy tudjuk megvédeni magunkat, hanem ez olyan, mint a kierőszakolt döntés az ügyféltől. A “piros pontokat” szeretik ők kiosztani és nem szeretik, ha egy vállalkozás mondja el magáról, miért kell szeretni.

Engedni kell, hogy a “nép” emeljen ki minket a tömegből királlyá és ne fordítva, mi magunk mondjuk azt, hogy királyok vagyunk!

A kifejezésekkel egyébként is óvatosan kell, hogy bánjunk, mert könnyen jogvita lehet belőle. Éppen ezért gondoltuk úgy, hogy a december 8-án (holnap) megjelenő Marketingesek Lapjában olyan rovat is helyt fog kapni, amely joggal és gazdasági bűnmegelőzéssel fog foglalkozni. Izgalmas témák és a benne leírtak sok-sok kellemetlenségtől óvhatnak meg minket.


30 napos ingyenes marketingtanfolyam

Read previous post:
MarketingMikulás

A Mikulás egy menő apropó, ha reklámozni szeretnénk a termékünket, vagy kommunikálni szeretnénk a célcsoportunkkal és ürügyet keresünk erre. Azon...

Close