Honlap elemzés marketing szempontból

Sokszor találkozom fórumokban, tanácsadásokon olyan kérdéssel, hogy a kérdező elszánt célja, hogy a weboldalát jobbá tegye, mert nem hoz elég konverziót. Gyakorlatilag a mindennapi online marketingünk nagy része ez. De mitől függ az oldalon végbemenő siker? Hogy lehet, hogy mások gagyinak kinéző weboldallal is hülyére keresik magukat, mások pedig a nagyon drága weboldalukkal sem tudnak megfelelő eladást realizálni. Ezt jártuk picit körbe!

Ha egy honlapot elemzünk marketing szempontból, akkor a legfontosabb kérdés nyilván az, hogy azt a célt, amire létre lett hozva, mennyire teljesíti? Ha terméket kell értékesítenie, akkor mennyi terméket értékesít? Ha szolgáltatást értékesít, akkor mennyien keresik fel a honlapon keresztül a céget? Ha tájékoztatni szeretne, akkor mennyi felhasználót ér el?

Bármi is legyen a célja a weboldalnak, mennyire hatékonyan éri el. El tudja-e adni azt, amire ki lett találva?

Nálunk a honlap elemzés egy összetett, saját módszertanon alapuló elemzés, de nézzük a legfontosabb lépéseket, amelyek Neked is segítséget adhatnak:

Honlap elemzés marketing szempontból – Összetevők

Ahhoz, hogy eredményes legyen egy honlap marketing szempontból, több feltételnek kell megfelelnie.

Marketing terv

Igen, nem kimondott weboldal készítési lépés, de fontosabb, mint gondolnád!

Ideális, ha a honlap indulása előtt készül egy marketing terv arról, hogy milyen tartalommal, milyen üzenettel fogja megcélozni a felhasználókat? Mi lesz a vállalkozás egyedisége, miben lesz másabb, mint a többi konkurens? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket kell tisztáznunk magunkban ahhoz, hogy nem csak a vállalkozásunk, a termékünk, de az azt bemutató weboldalunk is megnyerő legyen egy külső szemnek.

A marketing terv sablon persze nem merül ki ennyiben. Tartalmaz számos más lépés- és akciótervet is. Például: Milyen online marketing eszközöket fogunk használni? Mekkora költségkeretet fognak ezek az eszközök használni? Milyen eredményeket várunk el rövid- közép- és hosszútávon? Hogyan fogjuk mérni az eredményeket, visszajelzéseket?

Ezekre mind választ kell adnia egy marketing tervnek a weboldal szempontjából.

Közösségi média jelenlét

Ma már nem kérdés, hogy használni kell a közösségi média erejét, hogy sikeres legyen egy weboldal. Az a kérdés, hogy hogyan használja a közösségi médiát a céljai elérésében? Melyik közösségi média felületeket használja a cég induláskor?

Még Magyarországon is több felületet használhat a célközönséged, amik témánként és korosztályonként eltérő hatékonyságúak lehetnek.

A legnépszerűbbek:

  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • Pinterest
  • Linkedin

Egyéb más felületek:

  • Twitter
  • Snapchat

Hatékony keresőoptimalizálás (SEO)

A keresőből érkező látogatók több szempontból is értékesek. Kérdéseik vannak és ha megadod a választ a kérdéseikre, akkor szakértő leszel, akiben könnyebben bíznak meg.

Bármilyen erőt is érsz el a keresőben, az sokkal tartósabb lesz, mint egy hirdetés. A hirdetés csak addig tud látogatókat hozni a weboldaladra, amíg fizetsz érte. Ha lekapcsolod, akkor nem hoz többet.

Ha a keresőoptimalizálás eszközeivel szerzel látogatókat, akkor ők érkezni fognak akkor is, amikor éppen nem foglalkozol ezzel. Ha egy cikk jól szerepel a keresőben, akkor évek múlva is hozni fogja a látogatókat.

Hatékony hirdetések

Számos helyen hirdetheted a weboldaladat. Mindegyik csak akkor működőképes, ha megfelelő szakértelemmel és tapasztalattal állunk hozzá. Illetve fontos a megfelelő mérés, az adatok és visszajelzések gyűjtése, hogy meg tudjuk, mennyire volt hatékony.

Felsorolunk néhány hirdetési eszközt.

  • Google Ads
  • Facebook, Instagram
  • Banner kihelyezése weboldalakra
  • PR cikk

A legnépszerűbb a Google Ads és a Facebook hirdetések. Ezekhez feltétlen érdemes érteni, mielőtt pénzt áldozunk rá, mert nagyon sok pénzt is el lehet hirdetni eredmények nélkül.

Találhatsz témába vágó magazinokat, szakmai honlapokat, ahol eléred a célközönségedet.

Akár PR cikk megjelenésért is fizethetsz, ami szintén egyfajta hirdetés.

Mérés- visszajelzés

Fontos használni néhány analitikai eszközt. Nem szabad túlzásba esni és túl sok időt foglalkozni vele, de ismerni kell az adatokat. Ismerni kell, hogy mivel érünk el pozitív eredményeket és mik azok, amikkel nem. Így tudni fogjuk azt, hogy min érdemes javítani. Illetve, ami jól működik, arra még több energiát és pénzt fordíthatunk, mert valószínűleg még több eredményt fog hozni.

Analitikai eszközök

  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Látogató viselkedését figyelő eszközök

A Google Analytics és a Google Search Console elengedhetetlen a honlap adatainak mérése szempontjából. Honnan érkeznek a látogatók? Mennyi és milyen csatornákon? Milyen kulcsszavakra teljesít jól és rosszul a weboldal? Mely aloldalak telejesítenek jól és rosszul?

Vannak különböző felhasználói viselkedést figyelő eszközök, pl. a Hotjar, amikkel javíthatunk a weboldal felépítésén, hiszen olyan adatokat kapunk, amik megmutatják, hogy hol akad el egy felhasználó a vásárlási folyamatban.

Technikai szempontok, követelmények

Természetesen meg kell felelni bizonyos technikai feltételeknek, hogy legyen esélye a weboldalnak sikeressé válni.

  • Láthatóvá kell tenni a Google számára, tehát ne legyen letiltva.
  • Megfelelő gyorsaságúnak kell lennie.
  • Megfelelő kódolású legyen.
  • Folyamatosan működjön kihagyások nélkül.
  • Mobil optimalizáltnak kell lennie.
  • Mobilon is kiváló felhasználói élményt nyújtson.

Mitől lesz eredményes egy honlap marketing szempontból?

Választ ad a célközönség kérdéseire

Érdemes ismerni azt, hogy milyen kérdése és problémája van a célközönségednek. Csak így tudsz választ adni rá. Az emberek válaszokat, megoldásokat keresnek az interneten, úgyhogy neked ezt kell megadnod az adott témában a saját célközönségednek.

Ehhez elengedhetetlen eszközök a Google Kulcsszó tervezője és a Google Trends. Ezekkel az eszközökkel teljes piackutatást tudsz készíteni és a honlapod tartalmát ez alapján építheted.

Ha van hírlevél listád, akkor kiküldhetsz kérdőívet, amiben megkérdezed őket egy-egy konkrét témáról vagy akár általánosságban. Ebből sok olyan visszajelzést kapsz, ami alapján tovább fejlesztheted a termékedet, szolgáltatásodat, illetve tartalmat építhetsz.

Érthető és követhető blog bejegyzések

Természetes, hogy értesz a szakmádhoz és vannak szakkifejezések, amiket rendszeresen használsz, tehát számodra egyértelműek. De a célközönséged számára ez nem feltétlen van így. Ha szélesebb kört szeretnél elérni, akkor a lehető legérthetőbben kell írnod és kifejezned magad.

Ne ess abba a hibába, hogy azt gondolod, attól fognak szakértőként kezelni a felhasználók, hogyha ködös, érthetetlen szakkifjezéseket használsz.

Ami még rosszabb, amikor követhetetlen, hosszadalmas gondolatmenetekbe bonyolódsz és már régen nem a témáról írsz.

Honlap vizsgálat

A Marketing112 minden honlap vizsgálatát a fenn felsorolt tényezők alapján végzi és készít egy olyan javaslat tervet, ami több eszköz használatát célozza meg egyetlen stratégia mentén.

Több száz weboldal- és cég fejlesztése után pontosan ismerjük azokat a részleteket, amiknek meg kell felelnie egy honlapnak. Érthető és azonnal alkalmazható javaslatainkkal fejleszthető bármely weboldal. Az elemzés elkészítését, a marketing stratégia megalkotását és kivitelezését is vállaljuk.

Bármilyen szakmai kérdés esetén fordulj hozzánk bizalommal!

A Marketing112 vezető tanácsadója, az ügynökség tulajdonosa. Kis- és középvállalkozási marketingstratéga. Fő erősségei: marketingtervezés, marketingstratégia, márkakommunikáció. Norbert a Magyar Marketing Fesztivál főszervezője is, ez Magyarország legnagyobb, kkv-marketingtrendekkel foglalkozó üzleti fesztiválja.

Tagged with: , , , ,