Itt a “Marketingtervezés és a marketing audit hete”

A mai nap különleges nap, ugyanis a Marketing112 életében először, tematikus hetet tartunk. Ez azt jelenti, hogy a heti 3 posztunk (H,Sz,P) egy témakör köré fog felépülni, és ezen a héten a leveleink is nem csak pénteken fognak érkezni. Ez a hét a marketingtervezés és a marketing audit hete lesz, mert január vége felé közeledve, hamarosan le kell zárnia a vállalkozásoknak az idei év marketing tervét. Ebben szeretnénk segíteni…

A másik apropója a tematikus hétnek, hogy megjelent a Marketing Audit 2013 névre hallgató termékünk, A sikeres marketingtervezés teljes körű csekklistája és ezt szeretnénk bemutatni. Arra szeretnénk rávilágítani, hogy mennyire fontos a vállalkozás életében a marketing terv elkészítése és/vagy annak felülvizsgálata, és hogy ebben mennyit tud segíteni a Marketing Audit 2013 audit programunk.

Marketing terv – miért kell?

Naponta találkozom vállalkozókkal, cégvezetőkkel, marketingesekkel, akiktől általában két dolgot hallok:

“Van marketing tervünk, csak nincs leírva, itt van a fejünkben…”

Vagy a lehető legrosszabb változat:

“Nincs marketing tervünk. De minek az? Már 15 éve működik a cég és soha nem kellett…”

Én azt csodálom, hogy az ilyen cégek termelnek egyáltalán profitot, és mutatnak növekedést. Átgondolatlan marketing- és értékesítés előkészítési lépésekkel nagyjából úgy ugranak sokszor fejest a vállalkozások, mint amikor egy medencébe, hogy nem tudják milyen mély a víz…

A marketing terv egy forgatókönyv. A cégnek marketingjének a forgatókönyve, amely leírja kik vagyunk, mit csinálunk, hogy nézünk ki, kik az ügyfeleink, kik a konkurenseink, miben leszünk mások, mint a többiek vagy éppen azt, hogy mit várnak el tőlünk az ügyfeleink? A kérdéseket hosszasan lehetne sorolni, mi már összeírtuk: ebből született meg a Marketing Audit 2013 csekklista, amely közel 360 db kérdést tesz fel annak érdekében, hogy megtervezéskor mindenre gondoljunk. A kérdések mellé rövid, útmutató magyarázatot is írtunk.

Barát Tamás, PR szaktekintély,  AVF Marketing és Kommunikáció Tanszék Főiskolai tanára ezt mondja a Marketing Audit 2013-ról:

“A marketingauditot nagyon fontosnak tartom minden vállalkozás életében, hiszen fontos azt megérteni, hogy a marketing egy kétirányú folyamat, ahol az egyik irány a piaci-ismeretek megszerzése, s a másik a piac befolyásolása. Mindez azt jelenti, hogy a termelő olyan terméket állítson elő, amelyikre a piacnak szüksége van, és a másik oldalról a piac befolyásolásával a termelő, a kereskedő megpróbálja azt elérni, hogy az Ő termékét vásárolják meg. Azt, hogy ezt hatékonyan lehessen megtenni, ehhez komoly marketing tevékenységre van szükség.

Egy vállalkozás marketingtevékenységét, a marketingaudit tudja hatékonyabbá tenni. Ezért, javaslom használni minden vállalkozónak a Marketing Audit 2013 audit programot.

A marketingaudit elengedhetetlen része a marketing tervezési folyamatának. Igazán jó marketingterv, audit nélkül szinte elképzelhetetlen, ugyanis az audit során meg kell vizsgálni a vállalkozás belső és külső környezetét, ahhoz, hogy hatékony marketing terv készülhessen, azért hogy a vállalkozás hatékony marketing tevékenységet végezhessen, s végül is növelni tudja bevételét, profitját. Sok sikert, nagy hatékonyságot, és sok profitot kívánok mindehhez.”

Pozicionálás

A pozicionálás egy izgalmas “verseny” – csak éppen az nehezíti, hogy ezt a versenyt az emberi agyakban játszmák. Asszociációról és megkülönböztetésről szól. Egyben jelenti azt, hogy egy szó vagy tevékenységgel kapcsolatosan a mi cégünk, termékünk jusson eszébe az ügyfélnek, másrészről, hogy olyan különbséget mutassunk a versenytársainkhoz képest, amellyel utánozhatatlan (vagy csak nehezen) és ezáltal egyediek leszünk.

A pozicionálás azt is jelenti, hogy a cégünket elhelyezzük valahova a piacon (pl. a budapesi garázskapuk szakértője), esetleg egy új kategóriát teremtünk, amelyen egyedül lehetünk (bio fodrászat), vagy olyan tevékenységre koncentrálunk, amely nincs vagy ilyen formában nincs (autómosás esőgaranciával, fogászat félelem nélkül, elrontott tetoválás javítása). A pozicionálással megkülönböztetjük magunkat a versenytársunktól. Ha ez az identitásunk meg van, akkor már csak kommunikálnunk kell.

Egy jó pozíció megtalálása persze még nem biztos recept a sikerre, megfelelő lépésekkel tervezni, kommunikálni kell! Erre vonatkozó ellenőrző kérdéseket szintén tartalmaz a Marketing Audit 2013 csekklistája. Nézd meg a könyv tartalomjegyzékét itt.

marketing-audit-marketingterv-600

Piackutatás

A McDonald’s felmérte, hogy a szülők könnyen befolyásolhatóak a gyerekek által, így zseniális döntés volt, hogy egy külön célcsoportnak tekintette a gyerekeket, és jobbnál-jobb Happy Meal ajándékokat készítve, indirekt módon rávette a szülőket is, hogy elvigyék gyermekeiket a gyorsétterembe. Ezzel nem csak biztosította az állandó közönséget, hanem elkezdte kitanítani a következő fogyasztói-generációját is. Aligha lehetne jobban csinálni. Az is piackutatás eredménye, hogy fiataloknak kínáljanak olcsó menüket, és szendvicseket, legyen ingyenes internet, zeneklippek fussanak egy tévéből – a fiatalok érezzék magukat otthon. Ahogy szlogen is mondja: “Ahol jó lenni, ahol jó enni.”  Ez is piackutatás eredménye!

De piacot kutatni bármelyik vállalkozás képes: Megkérdezni a jelenlegi vevőinket, meginterjúvolni a boltunkba (weboldalunkra) érkező látogatókat, vagy “csal” a város egy forgalmas helyén kérdőívezni, egyet jelent: olyan információkat megtudni, amely segítenek a vállalkozás pozicionálásban, a vevői igényekhez alakítani a szolgáltatásokat, vagy akár egy új terméket fejleszteni.

Mi mindent kell még megterveznem?

Ha megnézed a Marketing Audit 2013 termékünk tartalomjegyzékét, akkor láthatod, hogy számos területre ki kell, hogy hasson a tervezésünk és bár van egy ingyenes marketing terv sablonunk is, megesik, hogy az sem elegendő. Ingyenes, de csak egy váz, amit igazi tartalommal csak a Marketing Audit 2013 termékünk tud megtölteni vagy pedig a projektszerű, marketing stratégia készítés szolgáltatásunk –  de ez utóbbi már egy magasabb árkategória.

A Marketing Audit 2013-t pont azoknak találtuk ki, akik:

  • nem rendelkeznek még marketingtervvel, de szeretnék önállóan elkészíteni azt,
  • rendelkeznek marketingtervvel, de szeretnék önállóan felülvizsgálni azt annak alaposságát és  széleskörüségét.

Ismerd meg a Marketing Audit 2013 termékünket, árát, olvasói véleményeket, nézd meg weboldalunkat és Linda videóját itt!


30 napos ingyenes marketingtanfolyam

Read previous post:
Pozicionálás: milyen szűken célozzunk?

A minap belefutottam egy nagyon érdekes hirdetésbe. Nem is a hirdetés volt érdekes, hanem a pozicionálása. Elgondolkodtatott.

Close