Kulcsár: Az adatvédelem a hosszútávú fejlődés egyik garanciája

dr. Kulcsár Zoltán, adatvédelmi szakértővel beszélgettünk:

Marketing112: Mit gondolnak tapasztalatod alapján a cégek az adatvédelemről? Mennyire változóan a kicsik és a nagyok?

dr. Kulcsár Zoltán: Nagyon változatos a kép. A cégek többsége a jogszabályi megfelelés miatt fontosnak tartja, de csak annyira, hogy a minimum kötelezettségek teljesítése ki legyen pipálva. Örvendetes, hogy egyre nagyobb azon társaságok aránya, akik számára tényleg fontos, hogy munkavállalóik és ügyfeleik magánéletét tiszteletben tartsák, személyes adataik védelméhez való jogukat biztosítsák, mert belátták, hogy a hosszú távú fejlődésnek ez az egyik garanciája. És sajnos vannak olyan adatkezelők is (főleg mikrovállalkozások), amelyek addig, amíg a hatóság meg nem keresi őket, nem foglalkoznak a témával, ha egyáltalán tudnak róla, hogy létezik adatvédelem. A multinacionális vállalatoknál általában az anyavállalat letelepedési országában lévő jogszabályok szigorúságának függvénye a magyar hozzáállás is.

Mennyire jellemző, hogy akkor gondoskodnak erről, ha baj van?

dr. Kulcsár Zoltán: Tipikus. Vagy ha az adott társaságnál van baj, vagy, ha a konkurenciát találta meg a hatóság.

1 napos képzés a céged adatvédelmének érdekében, 2014.10.28-án: Online marketing eszközök adatvédelme

Mennyire kell egyedinek lenni egy cégnek az adatkezelési nyilatkozatnak? Mi történhet, ha valaki csak úgy lemásolja egy másik weboldalról?

dr. Kulcsár Zoltán: A törvény és ezáltal a hatóság elvárása szerint minden adatkezelő minden önálló adatkezeléséről külön részletes tájékoztatást kell adni az érintettek részére. Az adatkezeléshez adott hozzájárulás csak akkor lesz érvényes, ha az megfelelő tájékoztatáson alapul. Az adatkezelő és ha van, az adatfeldolgozó adatai, az adatkezelés célja és jogalapja, időtartama elengedhetetlen tájékoztatási elem, csakúgy mint a jogokról, jogorvoslati lehetőségről való tájékoztatás. Az adatkezelési tájékoztató vagy részeinek másolásával szerzői jogi problémákat okozhat magának az illető.

adatkezelesi-nyilvantartasi-szam

Ebben az évben milyen tipikus büntetést tapasztaltál a felügyeletnél, amely kikerülhető lett volna egy kis odafigyeléssel vagy tanácsadói munkával?

dr. Kulcsár Zoltán: Legfőképp a tájékoztatás elmaradása az, ahol viszonylag könnyen lehet orvosolni azt a problémát, amely a teljes adatkezelés jogszerűségét érinti. Az adatkezelési folyamatokat annak megkezdése előtt jól át kell gondolni, részletesen ki kell dolgozni, ma már nem tud működni az ötletszerű, spontán adatkezelés.

1 napos képzés a céged adatvédelmének érdekében, 2014.10.28-án: Online marketing eszközök adatvédelme

Ha már itt tartunk. Mennyire fontos, hasznos, hogy egy külső adatvédelmi tanácsadó végezze el ezt a munkát a cégnél? Mik a tipikus hibák, amit a cégek elkövetnek, amikor neki állnak mindennek?

dr. Kulcsár Zoltán: Nyilvánvalóan az, aki 10 éve napi 8 órában kizárólag az adatvédelemmel foglalkozik, nagyobb gyakorlattal rendelkezik, mint aki élete első adatkezelését kezdi meg. Könnyebben észreveszi a hiányosságokat az, aki nem napi szinten találkozik az adott cégnél kialakul adatkezelési rutinokkal, hanem sokat látott külső szemmel vizsgálja azt, éveken keresztül kidolgozott protokoll szerint. A házon belüli adatvédelmi feladatellátásnál tipikus hiba, hogy csak egyes részekre koncentrálnak. Pl. csak az adatkezelési tájékoztató elkészítése, csak a hatósági bejelentés, és nem nézik komplexitásában a folyamatokat, ezáltal számos hiányosságot hagyva az adatkezelésben.

Névjegy: dr. Kulcsár Zoltán, adatvédelmi szakértő

Adatvédelmi szakjogász, informatikus mérnök. Kilenc éve kizárólag a személyes adatok védelmével és közérdekű adatok nyilvánosságával foglalkozik. Adatvédelmi auditálást végez és tanácsot ad olyan vállalatoknál, mint a Díjbeszedő Zrt., a Drogerie Markt, a Fundamenta-Lakáskassza, Garantiqa Hitelgarancia, az Ikea, a MÁV-Start, a Neckermann és sok más nagyvállalatnál. Rendszeresen tart előadást bankok, biztosítók, direkt marketing cégek illetve egészségügyi, hírközlési szervezetek részére.

 1 napos képzés a céged adatvédelmének érdekében, 2014.10.28-án: Online marketing eszközök adatvédelme


30 napos ingyenes marketingtanfolyam

Read previous post:
Vége a Facebook targetálási kiskapunak

Bár mindvégig tiltotta a Facebook, sokan használták azt a lehetőséget, amellyel a Facebookon egyedi, VEGYTISZTA célközönséget lehetett kreálni Facebook ID-k...

Close