Marketing stratégia : Még mindig sokan szidják a kuponozást… Használd így!olvasási idő 4 perc

A napokban a rádióban hallgattam egy beszélgetést arról, hogy Magyarországon, a fizető vendéglátás milyen rossz helyzetben van, mert egyes egységek ma már bezárhatnának kuponozás nélkül. A riport arról is szólt, hogy mennyire rá vannak kényszerítve a szállásadók arra, hogy ilyen forgalomnövelő(?) eszközökhöz nyúljanak. Ebben a posztban kicsit helyre szeretném tenni ezt a kuponos dolgot, mert még mindig helytelen a vezetői gondolkozás ezzel kapcsolatban.

A kupon (maga a kedvezmény ilyen formája) egy nagyon hatásos marketing eszköz, amit szeret a közönség és mára már beépült a fogyasztói elvárások közé. A hiba abban van, hogy a cégvezetők nem tudják a kuponokat használni, és ezért nem magukat, hanem a kuponokat, mint marketing eszközt és a kuponozó cégeket hibáztatják.

marketing terv és marketing stratégia szállodáknak
A legnehezebb feladat: minőségi, visszatérő vendéget szerezni, aki úgy elégedett a döntésével, hogy nem kedvezményes áron jött.

Jöjjön itt pár alapigazság, amit érdemes megfontolni:

  • Nem kell mindig kuponozni, pláne nem szezonban, amikor amúgy is van vendég.
  • Hagyjuk meg a kuponokat a legrosszabbul teljesítő időszakokra, amikor eddigi tapasztalat alapján kongott a szálláshely az ürességtől.
  • Ne várjuk el, hogy a kuponosok majd később, drágábban visszajönnek, de tegyünk meg azért mindent, hogy jó élménnyel távozzanak és pletykareklámot csináljanak nekünk – ezek új, nem kuponos vevőket generálhatnak.
  • A kuponozás nem csodaszer, nem arról szól, hogy jó sok vendég jön (az ár miatt jönnek), és az ott is marad. Ez tévhit!
  • Ne legyen nagy szakadék a kuponos ár és a rendes ár között!
  • A kuponos vendégekre is 100% figyeljünk oda, mert minden egyes csalódottan távozó vendég úgy fog beszélni a szállodánkról, mint vendég. Nincs olyan kifejezés ma a szállodaiparban, hogy „kuponos-vendég”.

Ami még ezeknél is nagyobb hiányosság, hogy a szállodák nem használják a rendelkezésre álló marketing eszközöket. Kis- és középvállalkozói marketingben közel 100 olyan marketing eszköz van, amit jó ár/érték aránnyal lehet használni, ehhez képest kevés olyan szálláshely van, amely ennek csak a negyedét használná.

Azon is érdemes elgondolkozni, hogy márkaépítés szempontjából mihez vezet, ha kuponozni visszük a céget, vagy ha 50%-os kedvezményekkel kínálunk szálláshelyeket? Sok esetben azért nem vagyunk képesek exkluzív (vagy a kuponos árakhoz képest exkluzív) áron értékesíteni, mert nem hisszük el, hogy exkluzív áron is elkelhet az a termék. Hol ott számtalan kutatás bebizonyította, hogy nem feltétlenül csökken a vásárlási hajlandóság, ha az drágábban érhető el. Ha pedig igen, akkor biztosra vehetjük, hogy olyan célközönségnek kommunikálunk, akiknél csak az ár számít. Ha pedig így van, pengeélen táncolunk…

Árversenybe már csak azért sem érdemes belemenni, mert mindig lesz egy új, aki olcsóbban fogja kínálni a Te termékedet, szolgáltatásodat. Olcsósággal nem lehet márkát építeni és még a vásárlóidat sem tudod hűségessé tenni, mert mennek tovább oda, ahol még olcsóbb az a termék, szolgáltatás.

A szálláshelyeknél maradva, tehát szükség van itt is egy egyéves marketing terv elkészítésére, marketing stratégia kialakítására és ezek pontos precíz megvalósítására. Visszatérve eredeti kérdésünkhöz: a kuponozás egy hatásos fegyver a cégek marketing eszköztárában, de csak egy azok közül és tudás nélkül a használata visszafelé sülhet el. Használjuk, de okosan! Ha pedig nem értünk hozzá vagy nem érezzük magunkat bátornak a használatához, kérjünk szakmai segítséget, pl. marketing tanácsadást szakembertől.

Related Posts

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük