Mi is az a próbavásárlás, azaz mystery shopping?olvasási idő 3 perc

Egy nagyobb létszámmal működő KKV számára sok hasznos információra világíthat rá a próbavásárlás, a mystery shopping.

Mikor használjuk a mystery shoppingot?

  • Ha cégünk arra keresi a választ, hogy milyen a kiszolgálás színvonala, az alkalmazottak képessége és vevőközpontúsága
  • meg szeretné vizsgálni az értékesítést végző üzletnek, a szolgáltatás helyének és környékének tisztaságát
  • szeretné megvizsgálni, hogy kínálják-e a termékét a vásárlóknak, vagy csak a konkurens termékeket
  • szeretné ellenőrizni, hogy megvalósultak-e az akciós termék kihelyezések az üzlethelységekben

A próbatesztelések lényege abban rejlik, hogy bármikor le lehet tesztelni az értékesítés színvonalát úgy, hogy arról a tesztelt cég, vagy alkalmazott előzetesen tudna. A tesztelések alkalmával nagyon fontos, hogy a mystery shopper soha ne fedje fel magát még a tesztelés után sem. Sok esetben használják arra is a próbavásárlást, mint módszertant, hogy a boltok saját személyzetük vevőcentrikusságát felmérjék.

A próbatesztelések előre megírt szituáció, történet alapján zajlanak. Például: KKV-nk naptejek gyártásával foglalkozik. Az általunk forgalmazott „X” márkájú naptej az adott héten akciós a vizsgált üzletekben. Cégünk egyrészt arra kíváncsi, hogy megvan-e az üzletekben az akciós termékkihelyezés erre a termékünkre, továbbá arra is kíváncsi, hogy az értékesítők ajánlják-e a vevőknek cégünk más termékeit vagy sem. A próbavásárlóknak oda kell menniük egy eladóhoz, és egy előre megírt szituációt kell eljátszaniuk: Például: „A következő héten külföldre készülünk a családdal nyaralni, és érdeklődni szeretnék, hogy milyen naptejet tudna nekem ajánlani?”

Ez a kiindulási szituáció a vevő és az eladó között. Ha az eladó nem említi, a shoppernek, azaz a próbavásárlónak lehetősége van rákérdezni, hogy van-e esetleg bármilyen akciós és jó márka is, amit tudna ajánlani az eladó. A szituáció során egyértelműen kiderül az eladó kompetenciája, vevőközpontúsága, illetve az is, hogy megfelelő-e a termékkihelyezés vagy sem.

Ahogy arról már az előbbiekben is említést tettem, hogy a mystery shopping nem csak termékek, hanem szolgáltatások minőségének tesztelésére is használható. Kiváló példa lehet a szolgáltatások tesztelésére banki vagy utazási szolgáltatások tesztelése.

A mystery tesztelések végeztével a mystery shopperek egy kérdőívet töltenek ki és a felmérés lezártával a tesztelt üzlet is megkapja az eredményeket.

Related Posts

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük