A tudatosság fél siker a marketingedben
Ha tudatosan építed fel a kampányaidat és hozzávetőlegesen tisztában vagy a várható eredménnyel, egyike vagy azoknak a marketingeseknek, akik nem csak elkölteni akarják a marketingre szánt büdzséjüket, hanem bevételt akarnak termelni belőle. Sokan azt vallják, a reklámra költött pénz fele kidobott pénz, csak nem lehet tudni, hogy melyik fele
Orosz rulettet játszol?
Amíg nem ismerted az egyes marketingeszközök hatékonyságát és nem tudatosan használod ki őket, csak orosz rulettet játszol a marketingedben. A szerencsére bízva ritkán születnek sikeres kampányok és ritkán hoznak magas konverziós arányt az átgondolatlan ötletek.
Mi a megoldás?
Ha változtatni szeretnél a marketingeden, készíts egy stratégiai tervet. Ehhez ma is ajánlunk egy jó módszert, hogy összeszedettebb lehess! Ismered a MI-HO-KI-HO-ME* elvet?
MI? Mit kívánok mondani? Mi az üzenetem? Mi a célom vele?
HO? Hol, milyen relációban?
KI? Ki / kik a célcsoport?
HO? Hogyan, milyen eszközt használok fel?
ME? Mennyi az az összeg, amennyit befektetek ahhoz, hogy az üzenetem a megfelelő célcsoportot a legkevesebb ráfordítással érje el?
Az idézet forrása: Barát Tamás: A bizalom tolmácsai Tizedik fejezet, amelyben megtudjuk, hogy melyek a public relations legfontosabb eszközei és mi a pr „technológiája”, valamint kiderül, hogy mit jelent az a kérdés, hogy „mi-ho-ki-ho-me?”
Fel kell tenni az öt kérdésből az elsőt.
MIt kíván a szervezet elmondani? Meg kell fogalmazni azt az üzenetet, amit a cég közölni kíván.
Második lépésben a HOl? kérdésre kell választ találni: földrajzilag és tevékenységi kör szempont- jából körül kell határolni azt a területet, ahová az üzenetet el kívánja juttatni.
A harmadik lépcső a KI? kérdés feltevése, a cél- csoport kiválasztása, amelyhez az üzenet szól.
Ez a három lépcső határozza meg a negyedik lépcsőfokot, a HOgyan? kérdésre keresendő választ, vagyis hogy milyen eszközöket vesz majd igénybe a szervezet az üzenetnek a megfelelő területre, a megfelelő célcsoporthoz történő eljuttatásához.
Az ötödik lépcsőfok a MEnnyi? kérdésre adandó válasz: annak meghatározása, hogy ez a pr-tevé- kenység milyen költségvonzattal jár majd, hogy mekkora az az összeg, amely mint befektetés szükséges az eredmény eléréséhez.
A pr-tevékenységre fordított pénzre, mint befektetésre ugyanúgy szükség van ahhoz, hogy az üzlet haszonnal járjon, mint a termék előállításához való energiára, gépre vagy nyersanyagra, bár el kell ismerni, hogy ennek a befektetésnek a hatékonyság-, megtérülés- mérése rendkívül nehéz.
A public relations tervezésének több fázisa van. Az első és legfontosabb a stratégiai terv. Ez a terv tartalmazza ugyanis a kiindulópontot, a szervezet filozófiáját, politikáját, céljait. A filozófia az általános megfogalmazáson túl tartalmazza a szervezet belső és külső filozófiáját is. Itt kerül rögzítésre, hogy a szervezet hogyan kíván viszonyulni saját dolgozóihoz, tagjaihoz, illetve külső partnereihez. Például az egyik hazai nagyvállalatunk belső filozófiájának lényege, hogy ,,tradíciói alapján kíván tovább működni, oly módon, hogy ,,rang” legyen e vállalat munkatársának lenni.”
A taktikai tervben már konkrét megfogalmazásokkal találkozunk az általános, a belső és a külső üzenetek vonatkozásában is. A taktikai terv minden üzenethez hozzárendeli az adekvát célcsoportot, amelynek az üzenetet szánják. Ez a terv foglalkozik a kommunikációval kapcsolatos feladatokkal, a vállalat személyiségével, a corporate identity és corporate image koncepciójával, a szervezeten belül dolgozó munkatársak és a külső kapcsolatok, személyek közötti kommunikáció kialakításának módszereivel. Tartalmazza a belső vezetői és a szervezeti szintű feladatokat, valamint az érdekképviseletekkel, hatóságokkal, s egyéb szükséges partnerekkel történő kapcsolattartás formáját is. Tartalmazza a szempontokat az éves intézkedési tervek kialakítására, a különféle akciók lebonyolítására vonatkozóan is.”)
Mérni, mérni, mérni…
Folyamatosan mérd a kampányaid eredményét, hogy javíthasd az esetleges hibákat. Ne csak azt tartsd fontosnak, hogy új látogatókat szerezz a honlapodra, hanem azt nézd, mennyire relevánsak a látogatók. Mennyi időt töltenek el az oldaladon, milyen kulcsszóval, honnan érkeznek, végrehajtanak-e konverziót (vásárolnak, feliratkoznak, ajánlatot kérnek, stb.)
Marketing112 tippek:
– használd a Google Analytics rendszerét és elemezd az adatokat
– állíts be célokat, határozz meg konverziókat
– használj okosurl-eket, ha pontosan tudni akarod, honnan jött a látogató!
Te mennyire vagy tudatos marketinges? Vagy inkább a szerencsére bízod magad?Várjuk személyes tapasztalataidat!
* Barát Tamás: „A bizalom tolmácsai”, X.fejezet