A globális e-kereskedelem gyorsan változik. Az új szereplők folyamatosan alakítják a piacokat. A Magyar Marketing Fesztiválon, 2025. január 23-án tartott kerekasztal beszélgetés során Zabari István, mint moderátor, fontos kérdéseket érintett: versenyhelyzet, innováció és az európai gazdaság válaszai. A beszélgetés során elhangzottak olyan gondolatok, amelyek segíthetnek a piacon való navigálásban.
Az abnormális új normális
Vaszkó Iván, a beszélgetés egyik résztvevője, egy fontos kijelentést tett: „Az abnormális lett az új normális.” Ezzel arra utalt, hogy a globális e-kereskedelemben egyre gyakoribbá válnak a váratlan helyzetek. A Temu és hasonló új szereplők megjelenése új versenyfeltételeket teremtenek. A legújabb statisztikák szerint a globális e-kereskedelem várhatóan 2025-re 6,86 billió dollárra nő, amely évi 8,37%-os növekedést jelent. Az eddig ismert üzleti modellek mellett most új kihívásokkal kell szembenéznünk, miközben az új platformok, mint a Temu, dinamikusan alakítják a versenyhelyzetet.
Tipp: Készüljünk fel a változásokra – Fontos, hogy vállalkozásunkkal rugalmasan és gyorsan tudjuk alkalmazkodni a változó környezethez. Ehhez folyamatosan figyeljük a globális trendeket, a versenytársakat és az új szereplőket.
A Temu hatása: Jogszabályok és versenyelőny
Sebő Gyula rávilágított, hogy a Temu megjelenése számos problémát okozott. „Nem tartotta tiszteletben az európai versenyjogi törvényeket.” Ez olyan feltételeket teremtett, amelyek lehetetlenné tették a hagyományos európai vállalkozások számára a versenyzést. Ugyanakkor az ilyen globális szereplők lehetőségeket is adnak, hogy új válaszokat találjunk a változó piaci környezetre. Az innováció iránti kereslet egyre inkább jelen van Európában, de nemcsak jogi szabályozásra van szükség, hanem új üzleti modellekre is. A Temu, mint új szereplő, az Egyesült Királyságban például 100%-os növekedést mutatott a hirdetési kiadások terén, miközben Európában is gyorsan teret hódít.
Tipp: Jogi és versenyelőny kérdések – Fontos, hogy tisztában legyünk az érvényes jogszabályokkal, de ne csak a jogi oldalról közelítsük meg a versenyt. A piacon való túléléshez innovatív üzleti modellekre is szükség van, és érdemes keresni azokat a rést a piacon, amelyeket a nagy szereplők nem töltenek ki.
Az innováció éhsége és a jövő útja a globális e-kereskedelemben
Csereklei Zoltán szerint a siker kulcsa, hogy „mi kereskedők vagyunk és a platformmal versenyzünk.” Az üzleti környezet gyorsan változik, de nemcsak alkalmazkodásra van szükség. Az európai gazdaságban érezhető az innováció hiánya, és ha nem változik, könnyen elmaradhatunk a globális versenytől. Az AI-alapú személyre szabott vásárlási élmények, mint a chatbotok és virtuális asszisztensek, egyre fontosabbá válnak az e-kereskedelemben, és az ilyen új technológiák alkalmazása elengedhetetlen lesz a versenyben való helytálláshoz.
Tipp: Helyezzük előtérbe az innovációt – Kövessük a technológiai trendeket, és próbáljunk ki kisebb fejlesztéseket, például AI-chatbotokat. Erre kitűnő felület a Tidio, aminek segítségével könnyedén létrehozhatunk intelligens chatbotot weboldalunkra, amely automatikusan kezeli a vásárlói kérdéseket – akár ChatGPT-alapú válaszokkal is.
A felkészülés és a lehetőség találkozása
Csereklei Zoltán egy fontos üzenetet is megosztott: „A szerencse az a felkészülés találkozása a lehetőséggel.” Ez arra emlékeztet, hogy a sikerhez nemcsak a külső körülmények, hanem a megfelelő stratégiák is szükségesek. A globális e-kereskedelemben a kihívások nem fognak megszűnni, de a felkészültség segíthet a legjobb válaszok megtalálásában.
Tipp: Készüljünk tudatosan a változásokra – Állítsunk össze negyedéves ütemtervet, amelyben rendszeresen értékeljük a piaci trendeket, versenytársakat és belső működésünket. Érdemes már most „mi lenne, ha” forgatókönyveket kidolgozni a legvalószínűbb piaci változásokra, például egy új versenytárs belépésére vagy szállítási költségek emelkedésére. Így gyorsabban tudunk reagálni, amikor valóban bekövetkeznek.
A globális e-kereskedelem jövőbeli kilátásai
Összegzésül: bár a globális e-kereskedelmi platformok dominálnak, az innováció és a folyamatos alkalmazkodás kulcsfontosságú lesz. Európában a kis- és középvállalkozások számára a versenyelőnyt az egyedi, minőségi és vevőközpontú megközelítés jelentheti. A globális e-kereskedelem folyamatos változása új kihívásokat hoz, de lehetőségeket is. Fontos, hogy ne hagyjuk, hogy a nagy szereplők vagy gyors változások megbénítsanak minket.
Záró tipp: Használjuk tudatosan a digitális marketinget – Teszteljünk kisebb költségvetésű kampányokat különböző csatornákon (pl. Google, Facebook, TikTok), majd a teljesítmény alapján skálázzuk a legsikeresebbeket. Alkalmazzunk adatvezérelt megközelítést: figyeljük, mire reagálnak a vásárlók, és személyre szabott ajánlatokkal növeljük az elköteleződést – ahogy azt a Temu is sikeresen tette.
Ha szeretnéd visszahallgatni a Kerekasztal beszélgetés a globális e-kereskedelmi platformokról előadást, akkor csatlakozz a marketingPASS tudástárhoz, ahol az eddigi összes Marketing Fesztivál előadás felvételei mellett hangoskönyvek, mesterkurzusok, egy komplett social posztolást segítő alkalmazás és egyéb hasznos eszközök várnak. https://marketingpass.hu
Megszeretnéd ismerni az elmúlt 10+ év Marketing Fesztiválozó cégeket, hogy partnereket, ügyfeleket, leadeket szerezz? Csatlakozz ingyen a KKVMátrix kapcsolatépítő platformunkhoz: https://kkvmatrix.hu/start
Itt a Magyar Marketing Fesztivál 2026 Facebook-eseménye, jelöld be, hogy OTT LESZEL 2026.01.29-én és biztosan nem maradsz le!