A jó Facebook marketing stratégia – mi kell hozzá?olvasási idő 4 perc

A Januári Marketingesek Lapja hasábjain a Facebook marketing stratégiánkat tervezzük meg a 2013-as évre, és többek közt elemzéseket is publikálunk a legnagyobb hazai oldalak áttekintése során szerzett tapasztalatainkról. Egy kis ízelítő:

Milka (5.3M rajongó, TAT: 391e) : Egy “lovebrand”, amely napi egy poszttal is szinten tudja tartani a rajongóit, mert számukra – szemmel láthatóan is – a Facebok csak egy kiegészítő csatorna az ATL (tévé, rádió, plakát) felületek és az offline, FMCG (pl. hipermarketek) aktivitás mellett.

Extreme Silver (960e rajongó, TAT: 111e) : Jellemzően 6 napi poszt, szép ékszereket ábrázoló, és idézetes képekkel. Az “indián név” alkalmazással felépített rajongóbázis, ami mögött egy vidéki ékszerbolt áll, még ennyi poszttal és rajongóval sem tudja elkerülni, hogy legutolsó statisztika (forrás: SocialTimes) szerint ne csökkenjen a számuk. Ez is arra utal, hogy változtatni kéne a posztolási stratégián és növelni kellene a közösségépítő funkciókat, témákat.

facebook-marketing-strategia

Túró Rudi (720e rajongó, TAT: 6e) : Szintén “lovebrand”, napi – két napi poszttal, amely elsősorban a termékekről szól, ennek pedig az az eredménye, hogy kisebb a Talking About érték. Egy ekkora közönséget sokkal jobban lehetne “használni” arra, hogy hírnevünk minél szélesebb körben szem előtt (értsd: üzenőfalon) legyen.

Talking About (TAT) jelentése: Megmutatja, hogy 1 hét alatt hány ember került interakcióba az oldalunkkal: Az oldalunk és a bejegyzéseink lájkolóinak, a hozzászólások, megosztások, a kérdésünkre érkezett válaszok, valamint a megjelöléseink szummája. Minél nagyobb, annál aktívabb a közönségünk. A teljes rajongóbázishoz viszonyítva 15-20%-tól már jónak mondjuk. Új oldalaknál, alkalmazások használatakor, vagy kampányok futtatásakor nem mérvadó. Érdemes „nyugalmi” kommunikációs állapotban megvizsgálni. A havi marketing jelentésünk fontos mérőszáma (KPI).

Mi a „Lovebrand”? A „lovebrand” azt jelenti, hogy olyan márkáról beszélünk, amely már a közösségi oldalon való megjelenése előtt is népszerű volt. Általában nagy büdzsével rendelkező, emocionális marketinget előszeretettel alkalmazó vállalatok márkái, amelyek részesei a napi életünknek, és egyszerre több marketing kommunikációs csatornán találkozunk velük. Jellemző még rá, hogy elkötelezett, sokszor fanatikus rajongói közösséget alakítanak ki és olyanfajta fogyasztói lojalitást, amely marketing kommunikációs szempontból nehezen változtatható meg.

Norbi update (562e rajongó, TAT: 49e) : Egy családi alapokra felépített, franchise rendszer Facebook oldala, “Én-márkával” és némi bulvárral fűszerezve. A Túró Rudival összehasonlítva sokkal aktívabb a közönség, ez pedig a “személyes vallomás” típusú bejegyzéseknek köszönhető. Ezek a posztok megérintik és megosztják az embereket, de legtöbbször azonosulni tudnak vele. Viszont még inkább vezető-függővé teszi a márkát, amely még nehezebbé teszi majd a későbbi vezetői háttérbe vonulást.

Mekizni jó! (531e rajongó, TAT: 1e) : A McDonald’s márka perem-közössége, amelynek bár nagy rajongó száma van, nagyon kis aktivitással bír. Három naponta vagy ritkábban születik poszt, elsősorban a termékekhez kapcsolódó képekkel, videókkal. Ezek a tartalmak szerethetőek (~lájkolhatóak), de az akciókat leszámítva kevés bevonódást (angolul: engagement) eredményeznek, kevés hozzászólás születik (véleményem szerint ez a legértékesebb közösségi funkció), amely hosszútávon egy nagy, de kevésbé aktivizálható közösséget eredményezhet.

Mint látható sokszor egy sikeres alkalmazás, sokszor maga a márka, máskor pedig a vállalkozás vezető személyes vallomásai segítenek ahhoz, hogy nagy közösséggel bírjunk a Facebookon. Máskérdés ugyanakkor, hogy ez a közösség mennyire aktív, mennyire aktivizálható és milyen mélységben és értelemben „használható” üzleti céljaink elősegítésére, támogatására.

Egyáltalán szükséges-e nekünk is alkalmazásokat fejleszteni? Mi kell, hogy a célunk legyen a Facebook-marketing stratégiánkban? Milyen legyen a hangvétel? Mikor és mit posztoljunk? Erről (is) szól a januári Marketingesek Lapja marketing szaklap. Újságárusoknál nem kapható, egy szám nem vásárolható belőle, de már havi előfizetéssel (5.970 Ft postaköltséggel) a Tied lehet! Rendeld meg most!

Related Posts

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük