Az idei első negyedévben közel 10.000 cég szűnt meg Magyarországon, ez szakemberek szerint a tavaly év végi adatok után a második legrosszabb három hónap a magyar gazdaság történetében.
Nyakló nélkül szűnnek meg a cégek
Az elmúlt egy év adatait vizsgálva, idén március végére 36 580 céget töröltek a cégnyilvántartásból, ez 32,5 százalékkal magasabb érték, mint egy évvel korábban. 2014. első három hónapjában pontosan 9583 cég szűnt meg Magyarországon, azaz 50 százalékkal több, mint a megelőző év azonos időszakában. Ezzel ez az időszak a második legrosszabb negyedév lett a magyar gazdaság történetében, az elmúlt egy év pedig az eddig legtöbb megszűnést generáló intervallum lett gazdasági elemzők szerint.
A megszűnési hullám azért nem ért még véget, mert a 2012-ben nagy számban indított felszámolási eljárásokat lezáró cégtörlések száma még mindig magas, emellett egyre több új típusú kényszertörlési eljárást is befejeznek a hatóságok. A szigorodó jogszabályok és az új Ptk. egyelőre nem rettentették el a vállalkozókat.
A megszűnéshez vezető eljárások között továbbra is a felszámolások viszik a pálmát: a tavalyi év utolsó harmadában 4873 cég szűnt meg így, amely 12 százalékos növekedést jelent a megelőző év azonos időszakához képest. Kényszertörléssel 500 cég szűnt meg, ami több mint a duplája a tavalyi azonos időszaki eredménynek.
A cégek ellehetőtlenedésének egyik fő oka, hogy a magyar vállalkozások közül minden 5.-nek lényegében nincsen marketingterve, marketing stratégiája.
Kényszerből vállalkoznak a magyarok
Az adatokat közzétevő Opten céginformációs szolgáltató szerint a megszűnési hullámmal együtt jár egy új cégalapítási hullám is. 2014 első negyedévében több mint 10.000 céget alapítottak. Az Opten szakembere szerint a gazdasági kilátások azonban nem indokolják ezt a hatalmas számot.
A cégalapítási láz oka abban keresendő, hogy a tömeges felszámolások a szigorodó jogszabályok ellenére is új cégek alapítására ösztönzik a vállalkozókat, így a vállalkozások szaporodása semmiképpen nem mondható bíztatónak. Akkor beszélhetnénk erről, ha a piac felfutása generálná a megalakulásukat. Ezzel szemben az új szereplők döntő többsége korábbi, adósságokat hátrahagyó cégekhez köthetők, így az új vállalkozások csak a cégstruktúra további hígulását jelentik, és nem minőségi bővülést eredményeznek.
Aktuális tréningjeink:
- 04.25. : Marketing szövegírás mesterkurzus
- 04.26. : Facebook-marketing mesterkurzus
- 05.08. : Stílus az üzleti életben, stílus a mindennapokban
- 05.10. : Google Adwords mesterkurzus
- 05.24. : Facebook-marketing mesterkurzus