Ahogyan azt ígértem, a hét első bejegyzését a Neo Digitális Média Tények Könyvének beszámolójára szentelem. Ez az a nagyszerű kiadvány, amit minden évben összeállít az ügynökség, és sok hasznos információt olvashatunk ki belőle – még mi, kkv-cégvezetők, marketing-döntéshozók is.
A könyv egyébként – információim szerint – elektronikusan még nincs piacon, hozzám is print módon jutott el, külön köszönet az ügynökség munkatársainak, akiknek hálám jeléül küldök is a Meggyőzés, befolyásolás, megnyerés – az üzleti életben illetve a Neuromarketing c. frissen megjelent (e-)könyveimből.
Hogyan internetezik a magyar?
Azon kívül, hogy az Analytics megmondja a sajátunkat, érdemes tudni a nagy átlagot:
- 1. Operációs rendszer: 37% Windows 7, 22% Android, 12% Windows 10, 8% Windows XP, 8% Windows 8.1
- 2. Böngészők: 38% Chrome, 24% Firefox, 14% Chrome Mobile – ezekre tehát érdemes mindenképpen tesztelni weboldalunkat!
- 3. Képernyőfelbontás: 21% 1366×768 (ez ugyebár a HD felbontás, ami a laptopoknál elterjedt), 9% 360×640, 9% 1920×1080 (Full HD), 1280×1024, 6% 1024×768 – Hol van már a régi „mindent 1024-re!” csatakiáltás, igaz? 🙂
Adatok: Gemius SA, 2016.04.04 – 2016.04.10
Az internetezők penetrációja
- 1. Férfi: 48%, Nők: 52%
- 2. Összes internetező: 5 094 367 fő
- 3. Háztartások nagysága: 1 fő: 555 054, 2 fő: 1 499 651, 3 fő: 1 416 935, 4 fő: 1 045 786 (ezen meglepődtem!), 5 vagy több fő: 576 940
- 4. Életrkor szerinti penetráció: 18-29 év : 27%, 30-39 év : 26%, 40-49 év : 21%, 50-59 év : 15%, 60+ év : 11%
Adatok: Gemius-DKT, 2016 február, 18+ belföld
Mennyit netezünk?
Internetezés mobil eszközökön
3.56 millió magyar felnőtt netezik kis képernyős eszközről, ebből 2.8 millióan rendszeresen. Okostelefonról 2.66 millió fő, táblagépről 0,87 millió fő. Jellemző aktivitás sorrendben:
- 1. Böngészés, hírolvasás
- 2. Közösség oldalak
- 3. Chatelés
- 4. E-mailezés (ez az évek során visszaesett a közösségi oldalak javára!)
- 5. Internetes videók nézése
Forrás: NRC Kütyükutatás 2012-2016, 18-69 évesek
Vásárlás mobil eszközökön
„Jöjjön a lényeg!” – gondolhattad már magadban 🙂 Okostelefonon az internetezők körének 26% vásárolt már, táblagépen pedig 28%. (Úgy látszik a nagyobb képernyő fontos a vásárlásnál.)
A leginkább keresett és letöltött mobil alkalmazások
Sorrendben:
- 1. Játék
- 2. Chat
- 3. Közösségi
- 4. Időjárás
- 5. Térkép, navigáció
- 6. Menetrend
- 7. Videólejátszó
- 8. Fotó
- 9. Eszközkiváltó alkalmazás (számológép, zseblámpa pl.)
- 10. Zenelejátszó
Forrás: NRC Kütyükutatás 2016/Q1
Mobileszközökben egyébként a Samsung vezet már (36,78%), az Apple a 2. csak: 27,87% (forrás: Rankings.hu, Gemius SA). Modellek: Apple iPhone 19,54%, Apple iPad 8,30%, Samsung Galaxy S5 2,93%.
Ennek ellenére Magyarországon az oldalletöltéseket még mindig PC-ről indítják túlnyomó részt (75,91%), a nem PC (okostelefon, okostv, táblagép) 24,09% -al „kullog” mögötte.
Reklámtorta 2015
Itt azért történt nagy változás. Először verte az Internetes reklámköltés (27,6%) a Televíziót (26,4%), továbbiak:
- 3. Print 16,5%
- 4. Direktmarketing 15%
- 5. Közterület 7,7%
- 6. Rádió 4,6%
- 7. Ambient 1,4%
- 8. Mozi 0,8%
A mobilreklám-költés egyébként megduplázódott 1 év alatt (4 7222 -ről 9 336 net, millió Ft 2015-ben). A videószegmensben (Youtube és egyéb videókon megjelenő hirdetések) 1,965 net, millió Ft költés volt, ami közel 4x-ese a 2013-as költésnek (2014-ben 1 225 millió Ft volt). Ez ám a fejlődés, mi?
Na jó, hol van ez a globális reklámköltés 526 milliárd(!!!) dollárjához, de kérem ez legalább a miénk 🙂
Én részemről örülök, hogy az Internet átvette a hatalmat, mert egyrészt a digitális megoldásoké a jövő, viszont egyre komolyabb hangsúly lesz azon, hogy hogyan működtetjük azt a bizonyos online, vevőszerző marketingtölcsérünket és a viszonylag könnyen és (jó beállítással, célzással) olcsón elért leadeket, hogyan fogjuk hasznosítani?
A jövő
Amit még hiányolok (és most hazabeszélek), hogy mikor lesz kimutatható a Neuromarketing szerepe a reklámköltésben. Talán sehogy, talán egyszer valahogy. Talán addig jó, amíg kevesen tudják, hogy mi az a Neuromarketing és hogyan hat a célközönség elméjére, hormonjaira és hogyan növeli ez a hatékonyságunkat, márkalojalitásunkat és vele együtt a pénztárcánk vastagságát. Az e-bookom viszont már elérhető a témában! (X)