Elképzelem, hogy egy kedd reggel csöng a telefonom, és egy hang a vonal túlsó végén azt mondja:
Gratulálunk, Önt választottuk a Magyar Nemzeti Bank új marketingvezetőjének! Holnap kezdhet.
Első reakcióm: „Ez valami tréfa, ugye?”. Második reakcióm: „Ugye van erre valami válságkommunikációs kézikönyv?”. Harmadik reakcióm: „Na jó, akkor csináljunk belőle márkát!”
Az MNB helyzete 2025-ben – egy tanácsadó szemével
Az MNB, az ország pénzügyi stabilitásának őrzője, épp most van egy PR-történelmi mélyponton. Az Állami Számvevőszék szerint a jegybankhoz kötődő alapítványok körülbelül 500 milliárd forint sorsát kezelték enyhén szólva is kreatívan. A közvélemény bizalma megrendült, az újságírók úgy vadásznak a sztorira, mint hiéna a döglött gnúra.De mit tehet ilyenkor egy frissen kinevezett marketinges?
1. Diagnózis: Válságban az imázs
- Az MNB már nem a biztonság és stabilitás szinonimája.
- A „függetlenség” szó már inkább mém, mint érték.
- A közönség (értsd: mindenki, akinek forint van a zsebében) csalódott, cinikus és gyanakvó.
2. Célkitűzés: Vissza a bizalmat!
Hogyan lehet ebből kihozni bármi jót? Nos, a Starbucks is túlélt kávébabot keverő botrányt, a VW is visszajött a dízelbotrány után. Akkor az MNB miért ne? Mi lenne, ha ahelyett, hogy elbújnánk a sajtó elől, inkább beleállnánk – egy kis (ön)iróniával, egy kis bátorsággal, és egy jó adag rebrandinggel?
A kampány címe: „MNB – Minden Napra Bizalom”
Első gondolat: az MNB mozaikszó értelmezését újra kell keretezni. Ha már a közvélemény úgyis találgatja, mit jelent, hát akkor tegyük mi!
Szlogenötletek, amiket a HR még nem tiltott le
- „MNB – Mi Nálunk Bízhatsz… újra!”
- „MNB – Még Nem Buktunk teljesen!”
- „MNB – Marketing, Nem Bűnbak!”
- „MNB – Megmaradt Néhány Bankó!”
- „MNB – Mindenki Néz, Bámul”
- „MNB – Mi Nem Buktunk El, csak egy kicsit”
Plakátkampány ötletek (képekkel)
1. „Visszük, ami még maradt”
2. „Túléljük ezt is – inflációval edzettek vagyunk”
- Egy Forint bankó edz és izzad a kondigépen…
3. „Transzparens új alapokon – látszik, ha nincs is semmi”
- Üres széfen ülő macska.
Közösségi média kampány: #nemviccazmnb
Naponta posztolunk „kulisszák mögötti” tartalmakat:
- Pénzszámolás slow motionben
- Marketingmeeting, ahol új szlogeneket dobnak be: „Befektetni vagy elásni?” – vitaalap
- Reakcióvideók TikTokon: „Amikor megtudod, hogy az MNB új brandet épít”
Influencerekkel együttműködés: „Egy nap az MNB-ben”
- Dancsó Péter végigvezeti a nézőt a székházon, miközben valószínűsíti, hogy a széfek mögött IKEA-bútorlap van.
- Tibi atya saját pálinkát főz az MNB emlékére: „Hűtlen Hordó – 40%-os bizalom”
Belső motivációs kampány – hogy a dolgozók se meneküljenek el
- Iroda poszterek: „Ez a padló már stabil!”
- Slack-emojik: 💸🔥🤷♂️🤞
- Havi díj: „Legkevésbé gyanús kolléga” – serleggel
És ha komolyra fordul a szó…
Egy válságkommunikációs kézikönyv első mondata: „Ne hazudj, ne menekülj, de ne is magyarázkodj túl sokat.”
Ezért az utolsó oldalra felírnám:
„Tisztában vagyunk vele, hogy hibáztunk. Nem lehet visszaforgatni az idő kerekét, de újra lehet építeni a bizalmat. Minden nap, minden döntéssel.”
Lehet, hogy egy bank esetében ez csak szavaknak hangzik, de valahol itt kezdődik az újrafestett márkák útja.
Végezetül…
Lehet, hogy sosem lesz belőlem az MNB marketingese (reméljük), de ha egyszer a valóság eléri a groteszket, akkor legalább a humor menthet meg minket. És ki tudja? Talán még egyszer lesz egy olyan szlogenünk is, amitől nem csak a GDP, hanem a közbizalom is növekedésnek indul:
MNB – Mert Néha Becsületesek is vagyunk.
„Ez a bejegyzés egy vicc blog, nem politikai célú, nem célom semmilyen oldal védelme vagy támadása. Egyszerűen marketing- és üzleti tanácsadói szemmel nézem meg, hogyan kommunikálhatna egy intézmény ilyen helyzetben. Azt is kicsit viccesen véve…”