Ezért ne vágd pofán a konkurensedolvasási idő 3 perc

Az imagazin.hu -n találtam ezt a videót, bár gyakorlatilag tele van vele az internet. A Samsung újra egy jó odamondós, beszólós reklámban ekézi az Apple iPhone konkurensét – mondván ők állandóan lemerülnek, és a töltés miatt mindig helyhez (konkrétan a falhoz) vannak kötve; ez miatt az élet fontos dolgairól lemaradnak.

Az esetről már múltkor is szerettem volna írni, mert marketing pszichológiai oldaláról több fontos dolgot is érdemes tisztázni. Ami késik, nem múlik. Jöjjön most ez…

Amit minden marketingesnek, cégvezetőnek meg kell tanulnia az elsők között, hogy a meglévő (és talán leendő ügyfél) egy dolgot nem szeret: a döntései miatt szégyenkezni, illetve elismerni azt, hogy hibás döntést hozott. Éppen ezért, ha valaki (akár maga a konkurens cég, akár a másik termék felhasználója) direkt, konkrétan megnevezve kritizálja a terméket/annak eladóját, vagy a termék felhasználóját, ügyfelét, kritizálja annak döntését is. Ez pedig semmi máshoz nem vezet, mintsem ellenérzést, ellenállást váltson ki a konkurens követőiből, ügyfeleiből.

A fenti marketing-alaptételre alapozom azt az állításomat, hogy ez a Samsung reklám cuki, meg jó pofa, de semmi másra nem jó, mint a saját vásárlóinkat „megnyugtatni”, hogy „ne hallgassatok a behatásokra, jól döntöttetek!„. Egy másik marketing pszichológiai trükk (amivel egyébként anno a vallási szekták terjedtek), kizárni a külső behatásokat (értsd: iPhone dicséretek) és megpróbálni elhatárolni a Samsung usereket már csak a gondolattól is, hogy esetleg az iPhone jobb lehet. Ez egyébként „Az elkötelezett követőtábor építésének 7 szabályá” -nak első lépése… (MBM, 182. oldal)

Tehát a reklám egyáltalán nem akar iPhone-felhasználót elcsábítani, ahogyan azt sok helyen – tévesen – olvastam. Ez a reklám megerősít, és „szeparál”…

Ami miatt mégis tanulságos a reklám az az, hogy amikor a piacon elkezdünk működni, az az első, hogy megnézzük, hogy mik a konkurensek gyengeségei, és ez mellett mi a piac igénye (vagy éppen mi az, amit az elérhető szolgáltatások/termékek közül a fogyasztók nem szeretnek), és erre kell alapozni a kommunikációt.

A legjobb stratégia a piacon az, ha (többek közt) a konkurensek gyengeségeiből alakítjuk ki a mi erősségeinket.

Az úgynevezett „mi nem ilyenek vagyunk„-stratégiával nagyon jól lehet pozicionálni, de ez esetben se egy konkrét terméket állítsunk szembe a mienkkel, hanem a „piacon kapható”, a „jelenleg elérhető termékek közül” szófordulattal húzzuk meg azt a bizonyos láthatatlan vonalat. Így pedig élünk a „Kikényszerített rádöbbenés” meggyőzési-technikával (MBM, 77. oldal), amely hatásos és hatékony ügyfélszerzésnél – függetlenül terméktől, iparágtól.

iphone-ellenes-samsung-reklam

Related Posts

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük