Mitől lesz a konkurenciám sikeres és én nem? Hogyan növeli az egyik cég a bevételét, ha a másik nem tudja? Miért van több vevője a szomszédos üzletnek, ha az enyém is ugyanolyan jó?
Ha Te is gyakran felteszed ezeket a kérdéseket, bizony van még mit javítani a stratégiádon. Ha próbálkozol, de nem jönnek az eredmények, itt az ideje átgondolni, mi lehet az oka?
Ha a hegy nem megy Mohamedhez…
Hiába jó a terméked, vagy a szolgáltatásod, ha nem megfelelő a marketinged és az értékesítésed, a terméked csak egy nagyon kicsi réteghez jut el. Egy-egy ötletszerű kampány vagy hirdetés nem hoz folyamatos eredményt. Ha csak „vakon lövöldözöl”, lesz néhány találatod, de a vásárlóid széles rétegét nem éred el.
Vissza az alapokhoz
Kik tartoznak a célcsoportomba?
Határozd meg, hogy kiknek szeretnél eladni. Olyan NINCS, hogy mindenkinek, hiszen az újszülött csecsemőtől a 90 éves bácsiig nem tartozhat mindenki a célközönséged csoportjába. Egy jó célcsoport megfogalmazás például ilyen: „30-60 év közötti családos, diplomás férfiak, akik a fővárosban élnek és legalább heti rendszerességgel sportolnak.” Ha szeretnéd meghatározni, kik tartoznak a te potenciális vásárlóid közé, gondolj a demográfiai adatokra, a társadalmi tényezőkre (végzettség, munkahely, egzisztencia), a földrajzi tartózkodásukra és vedd figyelembe a pszichológiai tényezőket is (attitűd, érdeklődési kör, hobbi, stb.)
Kommunikáció a célcsoporttal!
Ha tudod, kik tartoznak a célcsoportodba, könnyebb lesz az üzenetedet is megfogalmazni feléjük. A mondanivalód legyen egyszerű és lényegre törő. Azonnal értsék meg, mit akarsz mondani. A saját nyelvükön szólj a vásárlókhoz, óvakodj a kioktató stílustól és ne traktáld a vevőket olyan információkkal, amire nincs szükségük az érdeklődésük felkeltésekor!
Pozicionálás
Hiába árulsz jó terméket, ha rajtad kívül még sokan árulják. Sőt, lehet a tiéd jobb minőségű és olcsóbb is, mások mégis többet adnak el belőle. Ennek titka, a jó pozicionálás. A piaci szegmentációban az az elsődleges, hogy miben más a te terméked? Miben jobb? Miért érdemesebb megvennie ezt a vevőnek? Különböztesd meg a portékádat, szolgáltatásodat a konkurens terméktől. Legyél egyedi, valamiben eltérő. Az nem pozicionálás, hogy jó az ár, jó a termék, megfelelő a kiszolgálás…a jó pozicionálás arra válaszol, miért jó a termék a vevőnek.
Mire költesz?
Egy rossz szórólap csak kidobott pénz. Egy átláthatatlan, bonyolult honlapra érkező látogató átkattintásának ára jobb lett volna, ha a zsebedben marad. Mindig jól átgondolt, ellenőrzött kampányokat és marketing anyagokat készíts. Inkább bízd profira az elkészítésüket, mert hosszú távon sokkal több pénzed és jobb eredményed lesz. Hiába kerül kevesebbe egy saját gyártású szórólap, mint a profi grafikus által készített anyag, ha nem vonzza a vásárlókat hozzád…
A Te vállalkozásodban helyre vannak téve az alapok? Tudod, hogy ki a célcsoportod és hogyan érheted el? Gondold át, mert építkezni, csak jó alapokra lehet. Ha azt érzed, a konkurencia leköröz és nem jönnek a vevők, válts stratégiát! Gondold újra a pozicionálásod és a célcsoportod elérését, a pénzed pedig ne dobd ki az ablakon, hanem váltsd megtérülő marketingre!
Folytatása következik….