Ez a cikk a marketing trendek sorozatunk része. A Marketing Trendriport 2025 Q1 (első negyedéves) frissítéséből származik. A jelentés letölthető teljesen ingyen, 70+ oldalas kőkemény marketing és vezetői döntéshozásban segítő tanulmány.
A magyarországi munkavállalók optimisták: idén 81%-a számít valamilyen formában fizetési csomagjának bővülésére, a cégek viszont idén óvatosabbak, mint előző évben – derül ki a Profession.hu friss, reprezentatív felméréséből.
Létszám statisztikák a magyar cégek köreiben
- A munkáltatók többsége vagy a pénzügyi-gazdasági helyzetük javulásával (43%) vagy stagnálásával (34%) számol.
- A munkáltatók 33%-a bővíteni kívánja munkaerőállományát, míg 25%-uk csökkentést jelez előre – derül ki a Manpower Magyarország Munkaerőpiaci Előrejelzéséből.
A vállalkozásoknál dolgozó munkavállalók 56 százaléka elégedetlen a jelenlegi fizetésének mértékével, ami 6 százalékponttal magasabb a tavaly ilyenkor mért aránynál. A munkavállalók kétharmada azt tervezi, hogy ha lehetősége nyílik rá, egy éven belül munkahelyet vált, noha 62 százalékuk úgy érzi, hogy tavalyhoz képest beszűkültek az elhelyezkedési lehetőségei.
2025 első félévére a munkáltatók 78 százaléka tervezett béremelést végrehajtani, ám 31 százalékuk csupán 5 százalék alatti mértékben kívánja növelni a fizetéseket – derült ki a Manpower Magyarország Fizetési és Foglalkoztatási Trendek címmel közzétett felméréséből. A Manpower adatai szerint a munkahelyi fluktuáció átlagos mértéke 2024-ben 10 százalék volt.
A 2024-es Profession.hu kutatása szerint a leggyakrabban kiosztott béren kívüli juttatás havonta 16 000-20 000 forint közötti, valamint az 50 000 forintot meghaladó összeg, amelyek a vállalatok 18-18%-ánál vannak érvényben; a legalacsonyabb csomag, a 10 000 forintot nem meghaladó összeg a cégek 10%-ánál fordul elő.
Béren kívüli juttatást a cégek jelentős többsége (80%) nyújtott vagy fog nyújtani még idén munkavállalóinak. A legelterjedtebb formája ennek a mobiltelefon biztosítása, amely a vállalatok közel felénél elérhető; ezt követi a munkába járás költségeinek megtérítése (44%), a laptop/notebook biztosítása (42%) és a juttatási összeg SZÉP kártyára történő utalása (40%).
Vállalati gépkocsit a válaszadó cégek közel harmadánál adnak, tízből egy munkaadó pedig kedvezményes vagy ingyenes vállalati termékeket kínál, és hasonló azoknak aránya is, akik extra szabadságot ajánlanak dolgozóiknak.
A jövő évre vonatkozóan a kutatásban részt vevő cégek 45%-a javulásra számít pénzügyi eredményeinek tekintetében, harmada pedig az idei évhez hasonló helyzetet prognosztizál. Csökkenésre az építőipar, élelmiszeripar és az oktatás képviselői, valamint az évi 10 millió forint árbevétellel rendelkező cégek számítanak magasabb arányban, növekedésre pedig az adminisztratív szektor válaszadói.
Munkavállalói elvárások, toborzás és munkahelyi környezet
Jelentősen eltérnek a munkahely iránti elvárások a szellemi és fizikai munkakörökben dolgozók között. A fehérgallérosoknál kardinális kérdés a szakmai fejlődés és a tanulási lehetőségek. Keresik az intellektuális kihívásokat, és olyan projekteken szeretnének dolgozni, amelyek fejlesztik a szakértelmüket és a kreativitásukat.
A fizikai munkavállalók elsősorban a stabil munkahelyet, a biztonságos és egészséges munkakörnyezetet értékelik. Fontos számukra a jó bérezés, a juttatások, például az egészségügyi és munkahelyi biztosítások, a munkavédelmi intézkedések és az egészségmegőrző programok.
Igénylik a kényelmes munkafeltételeket, például a megfelelő munkaeszközöket és berendezéseket, de a jó munkahelyi közösség és az összetartás is kritérium. A munkáltatói márkaépítésben fontos megfelelni az elvárásoknak és preferenciáknak.
Mindkét szektorban mérvadó a kommunikáció és a transzparencia. Az élmények nyújtása is része az employer brandingnek. A szellemi munkákat jellemzően LinkedInen hirdetik, míg Facebookon nagyobb hangsúlyt kapnak a fizikai munkakörök. Fehérgallérosok esetében az állásportálok mellett a legtipikusabb toborzó fórum az állásbörze. A legeredményesebb toborzási eszköznek – különösen a fizikai pozíciók esetén – az ajánlási díj bizonyult.
Tapasztalatok alapján minden esetben alapvető elvárás a megfelelő bérezés, ezt követi a szellemi munkavállalók esetén az előre lépési lehetőség, a jól látható és tervezhető karrierút, a továbbképzési és konferencia lehetőségek, valamint a szakmai tudást bővítő, kihívást jelentő feladatkörök. Általános elvárásnak mondható továbbá a home office biztosítása.
A fizikai munkavállalók listáján van még a megfelelő munkakörülmények biztosítása, a stabilitás, a törvényi előírásoknak megfelelő foglalkoztatás, a tervezhetőség, az egyéni igényeknek megfelelő munkarend, a béren kívüli juttatások és a csapatösszetartó rendezvények. De megjelenik a továbbképzési lehetőségek iránti igény is.
Az egyik kutatási anyagban a CEO-k 64%-a azt várja, hogy 2026-ra minden munkavállaló visszatér az irodákba. Egy másik riport szerint a munkavállalók fele elgondolkodik azon, hogy munkahelye váltson, ha a munkáltató elgondolkodik a rugalmas munkavégzési lehetőség elvételén.
A vállalatok 17%-a nyilatkozott úgy, hogy nem tervez létszámváltozást 2024-ben, de átmenetileg nem pótolják a kilépőket. Továbbra is az informatikusok a legkeresettebbek, a szolgáltatói funkciók iránti igény jelentősen csökkent.
Legkeresettebb szakmák:
- IT/technológia 40%
- mérnök 34%
- pénzügy/számvitel 28%
Legkevésbé keresett szakmák a jog területén (4%) vannak.
A jelöltek irreális fizetési elvárásai jelentik a legnagyobb kihívást, ami tovább növekedett. A munkavállalók fizetésemeléssel kapcsolatos elvárásai lényegesen magasabbak, mint amit a munkaadók 2024-ben terveztek. A kutatásban résztvevő vállalatok 97%-a a fizetéseket emelését tervezi 2024-ben.
Pénzbeli juttatások:
- mobiltelefon 92%
- bónuszok/egyéni teljesítménybónusz 84%
- céges autó 76%
Jóléti és képzési juttatások:
- home office lehetőség 85%
- rugalmas munkaidő 83%
A vállalatok 22%-a alacsonyabb fluktuációra számít 2024-ben.
A legnépszerűbb képzési területek közé tartozott a szoftverfejlesztés, a kereskedelmi ismeret, a pénzügy és a marketing.
A legfőbb motiváció, amikor képzést választ:
- 62% fejlődni szeretne jelenlegi szakterületén,
- 17% új szakmát tanulna
Újra kiemelten fontos a leghatékonyabbnak tartott képzési forma, a személyes, tantermi oktatások iránti igény (46 százalék ezt részesíti előnyben), 30 százalék élő online képzésben szeret tanulni, 13 százalék bármikor elővehető e-learning tananyagból, míg minden tizedik válaszadó a munkahelyen szervezett csoportos képzésen.
A NEXON 2024.Q1-ben arra kereste a választ, hogy mik a toborzás kihívásai:
- Megfelelő tehetség megtalálása a rendelkezésre álló bérsávon kívül
- Toborzási idő lerövidítése
- Munkatársak továbbképzése vagy átképzése
- Készség alapú toborzás
- Külöböző demográfiai háttérrel rendelkezők toborzása
- MI hatékonyabb kihasználása a toborzásban
A HR Fest Health felmérése szerint:
- 38 százalékkal elkötelezettebbek azok a munkavállalók, akik úgy érzik, hogy munkaadójuk törődik az egészségükkel és a jóllétükkel.
- A K&H wellbeing startégiája öt pilléren alapszik: a mentális, pénzügyi, fizikai, szociális és az intellektuális jóllét.
A tanulmány forrásait lásd a teljes jelentésben. Ha érdekel olvass a leggazdagabb magyarokról.
A Marketing Trendriport a döntéshozók segédeszköze:
- Megspórolok neked órákat, mert helyetted böngésztem át a lényeget.
- Magabiztosabb döntéseket hozhatsz, mert konkrét trendekre építhetsz.
- Nem kell tanácsadókra költened, mégis stratégiai szemléletet kapsz.
- Segít fókuszálni, csak a valóban fontos trendeket mutatom meg.
- Versenyelőnyhöz jutsz, mert előbb alkalmazod a jövő marketingjét.
- Önbizalmat ad, mert tudni fogod, mit érdemes figyelni és mit nem.
- Olyan, mintha lenne melletted egy szakmai társ, aki segít eligazodni.
- Töltsd le a teljes, 70+ oldalas Marketing Trendriport 2025 Q1 tanulmányt!