„Óvakodj a kóklertől!”olvasási idő 4 perc

Nagyon sokat foglalkoztat a kérdés – és csak megerősítést kapok, ha már fórumokon is ezt látom -, hogy egy laikusnak, egy hozzá nem értőnek (pl. cégvezetéssel elfoglalt tulajdonosnak) hogyan tudjuk megkönnyítenie a döntését: Hogyan válasszon marketingest?

Alapvetően a marketing az, amihez – hasonlóan a focihoz és a nőkhöz, nem beszélve a politikáról – mindenki ért. Azt vallom, hogy minden vállalkozó egy önálló marketinges, csupán a kreativitásban, a marketing gyakorlati  tapasztalatokban, és a technikai tudásban különböznek a lehetőségeik.

Terepen járva, sokszor meglepődök, hogy egyes cégvezetők mennyire életrevaló, haszongyilkos ötletekkel tudnak előállni – mindenfajta tanácsadói segítség nélkül. Ilyenkor szinte biztos vagyok benne, hogy a legnagyobb marketing tanácsadók csak is azért lehetnek a legnagyobbak, mert ők ismerik a legtöbb ilyen vállalkozót, és az ő sztorijaikat.

Szóval a marketinghez mindenki ért, éppen ezért könnyen előfordulhat, hogy valaki egy marketing könyv után, hozzáértő szakértőnek képzeli magát. Ami persze hígítja a piacot, félrevezetve sok ezer becsületes cégvezetőt, megrendelőt.

A „kókler”-t, mint szót is rosszul használják a legtöbb említésben, hiszen maga a szó szélhámost, szemfényvesztőt jelent – márpedig itt nem arról van szó, hogy egy „tanácsadó” átver valakit, hanem nem ért ahhoz, amit csinál, a gyakorlata és a tudása az elvárható tudásszinttől messze elmarad.

Ez nem marketing-iparági sajátosság, hiszen kóklerezés minden iparágban a gyenge emberek, vagy a szakmai féltők bevált szójárása. Persze a fogyasztók is fejlődnek, az ügyfelek is okosodnak, ma már nem lehet egy véleményvezér, egy megható véleményével / gondolatmenetével egy másik konkurenst „kóklerezéssel” félreállítani – én mondom szerencsére. Tehát a „kókler” nem egy minősítés, nem egy bizonyítvány, mert hogy nincs is ilyen. Ez egy szubjektív vélemény, ami leginkább arról az emberről állít ki bizonyítványt, aki ilyen eszközökkel próbál előnyt szerezni.

Volt egy középiskolai tanárom. Ő, ha meghallotta valakitől, hogy azt mondja valamire, hogy „hülyeség”, kihívta az osztály elé, és felelésként azt kérte tőle, hogy magyarázza el, mint jelent a „hülyeség”. Persze senki nem tudta, az addig vagány, szószamurájok csak álltak megszeppenve az osztály előtt. Nagyon tanulságos volt, nagyon sokat tanultam attól a tanáromtól…

ovakodj-a-koklerektol

Megmondom őszintén régóta keresem a módját, hogyan lehetne objektív módon segíteni a vállalkozóknak. Ma, 2014-ben, Magyarországon nem tudok olyan végzettséget, vagy szakmai gyakorlatot igazoló címet mondani, ami biztosíték lenne a vállalkozóknak, hogy az a szakember valódi, hasznos, ár-érték arányban kielégítő marketing segítség lesz. Ugyanígy igaz ez a szövetségekre is. Nincs olyan szövetség ma Magyarországon, aki nyugat-európai szinten felvallná az értékes, és hasznos tudással rendelkező marketing szakemberek képzését, szinten tartását. Pedig ebben nem csak szakmailag van potenciál (és piaci rés), hanem anyagilag is. Nem utolsó sorban a különböző plecsnik és címek esetében erősen fennáll a bennfentesség gyanúja is…

Sem jogilag (a MAMASZ, mint Magyar Marketing Szabvány terjedt volna el pár évvel ezelőtt, ha hagyta volna a Magyar Szabványügyi Testület), sem szakmailag (erre utólag kellett rájönnöm) nem lehet sztenderdet ki kiállítani. Hiszen valaki épp attól jó, hogy minden mást csinál és sokszoros eredményeket ér el. Akkor mi értelme lenne egy marketing sztenderdnek?

Korábban talán többet vállaltam ez ügyben, mint kellett volna, létre is hoztam a Marketing Szakértők Ismertségi Indexét, amely arról szólt, hogy a magyarországi marketing szakértők volt összegyűjtve egy oldalon, és a közönség szimpátia alapján lehetett rájuk szavazni. Így összeállt egy lista, amely viszont abból a sebből vérzett, hogy az lett az első, akinek a legtöbb, aktív és aktivizálható közönsége volt. Szakmailag nem volt megbízható a lista.

Plecsnikben, papírokban, listákban tehát nem kimondottan bízom, így nem maradt más, mint hogy egy olyan „Marketing szakértő választási segédlet„-et készítsek (először Magyarországon), ami némi, szigorúan objektív támogatás ad azoknak a laikus cégvezetőnek, akiknek nem feladata minden marketingest ismerni, de a leghasznosabb, legkifizetődőbb segítséget szeretnék a cégüknek.

Related Posts

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük