Vége a Facebook targetálási kiskapunakolvasási idő 5 perc

Bár mindvégig tiltotta a Facebook, sokan használták azt a lehetőséget, amellyel a Facebookon egyedi, VEGYTISZTA célközönséget lehetett kreálni Facebook ID-k alapján. Nézzük a fogalmakat sorjában:

Mi az az egyedi célközönség?

Az egyedi célközönség a Facebook beépített funkciója, amivel a gyári célzási (pl. demográfiai adatok, érdeklődés, viselkedés, hirdetési viselkedés (pl. aktív hirdető), technikai adatok (pl. böngésző típus)) lehetőségek mellett saját magunk is összeállíthatunk egyedi célközönséget. Hogyan állhat ez össze?

  • Remarketing lista : A weboldalunkba beépítve egy kódot, 180 napig eltudjuk érni azokat a látogatóinkat Facebookon is, akik a weboldalunkat (annak követett aloldalait) látták.
  • E-mail címeink feltöltése : Egy adatfájlba (egy sorban egy e-mail cím) rendezve az e-mail címeinket, megkereshetjük, hogy ugyanazon e-mail címmel mely ügyfeleink, olvasóink találhatóak meg a közösségi oldalon. A tapasztalat az, hogy a Facebooknál másodlagos, harmadlagos e-mail címekkel regisztrálnak, így találat lesz, de nem annyira hatékony megoldás.
  • Facebook azonosítók (ID) feltöltése : Erre vonatkozik most a szigorítás. Egy adatfájlba (egy sorban egy ID) beletehetünk egy azonosítót, és azt feltöltve egy felhasználók dedikált csoportján külön elérhetjük hirdetéseinkkel.

celkozonseg-letrehozasa-facebookban

A képen látható az egyéni célközönség típusok, amelyek rendelkezésre állnak. Az 1. opció használható az e-mail és Facebook ID feltöltésére, a 4. opció pedig a remarketing listák generálására használható.

Az egyéni célközönségeket a https://www.facebook.com/ads/manage/audiences.php címen éred el, menüből pedig a Hirdetéskezelő után a baloldali menüsorban a Célközönségek opció alatt.

Mi a Facebook ID?

Minden Facebook-objektumnak (pl. oldal, felhasználó) van felhasználói ID-ja. Ezt úgy tudhatod meg, ha pl. a profilod elérési útjában a www-t átírod graph-ra:

mi-a-facebook-id-hogyan

Bárki Facebook ID-ja lekérhető (IE böngészőben nem garantált a működés) még akkor is, ha nem vagyunk ismerősök.

Mi volt a kiskapu?

A kiskapu az volt, hogy ilyen módon bármilyen elgondolásból (manuálisan vagy szoftverrel) összeállíthattunk egyedi célközönségeket. Például:

  • konkurens vagy tematikusan releváns esemény résztvevői
  • konkurens legaktívabb lájkolói, kommentelői
  • releváns Facebook csoport összes tagja
  • bármilyen szisztéma alapján kiválasztott felhasználók

Korábban írtam is egy cikket erről, amiben bemutattam, hogy egy kis tanácsadó cég VIP ügyfél csoportját hogyan tudjuk megcélozni percek alatt.

Ami nem működött, az az egy Facebook-rajongói oldal összes lájkolójának megcélzása, hiszen csak azokat az embereket látjuk egy oldal látogatóiból, akikkel ismerősök vagyunk.

Miért volt vegytiszta?

Ez a fajta, hangsúlyozom nem legális, célzás nagyon népszerű volt. Mikro cégektől kezdve nagy multikig használták ezt a megoldást, mert 100% tisztaságú célközönségeket lehetett vele létrehozni. Egyik ismerősöm, aki digitális fotózásban volt érdekelt (műterem kiadás, fényképezés) egy az egyben lekapta az egyik legnagyobb magyarországi szakmai csoport tagságát, és hülyére kereste magát a nekik célzott reklámokkal.

De gondoljunk csak arra, hogy kizárólag azoknak tudtunk célozni, akik egy eseményen résztvettek, akik egy oldalhoz hozzászóltak – bármilyen kombináció működött.

Mi változott?

Az változott, hogy ma már nem lehet pusztán adatfájlból feltölteni, és Felhasználói ID- alapú egyéni célközönségeket létrehozni, hanem alkalmazás azonosítóját szükséges megadni, ami gyűjtötte ezeket az adatokat. Vagyis csak olyan embereket tudunk megcélozni, akik engedélyt is adtak rá. Ez már korábban is benne volt a szabályzatban.

celkozonseg-letrehozasa-facebookban-facebook-id

Korábban a jelölt sor nem volt, így „bárhonnan” összegyűjtött Facebook-ID listát fel lehetett tölteni. Az e-mail cím alapú feltöltésnél ez a mező nincsen.

Maradt-e még kiskapu?

A szeptember 12-e körüli változtatás (pontos dátumot nem tudunk, de ebben a beszélgetésben kaptuk el a változtatás tényét) után még maradt egy kiskapu. Bár ezt is korábban megszüntették, most újra működik. A lényege, hogy „kitudjamialapján” különböző oldalakat lehet megcélozni és „egy az egyben” behirdethetünk pl. egy konkurens rajongói oldalt vagy tematikus Facebook oldalt. A hirdetés összeállításakor a célközönség meghatározásakor, az érdeklődési kör(ök)höz kell beírni a kiválasztott Facebook oldal nevét.

facebook-oldalak-rajongoinak-megcelzasa

Sokak szerint ez a fajta Facebook-funkció, igazságtalan, mert így egy fejvadász cégként pl. egy kattintásnyira megcélozhatok egy konkurens oldal rajongói táborát, amely rajongói csoportok akár sok százezer, millió Forintért hoztak létre.

Minden trükköt akarok tudni!

Akkor gyere el a következő, az idei év UTOLSÓ Facebook-marketing mesterkurzusára, ahol minden tippet, trükköt megtudhatsz ahhoz, hogy degeszre keresd magad a Facebookon!

Facebook-marketing-mesterkurzus

A kép a 09.20-ai Facebook-marketing mesterkurzuson készült, ahol – ahogy eddig mindig – telt ház volt. 2014-ben már csak egy ilyen tréning lesz, jelentkezz!

Related Posts

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük