Hogyan kerülhető el a kamu, időrabló vevőjelölt?

FIGYELEM! Ez a bejegyzés elavult lehet, mert már több, mint 1 éves. Ha érdekel a téma és konkrét kérdésed van, kérdezz minket a KAPCSOLAT menüponton keresztül.

Az idő pénz. Főleg a vállalkozóé. Gondolom Te is voltál már olyan helyzetben, hogy úgy érezted, valaki visszaélt a jóindulatoddal, az ingyenes felméréssel, a költségmentes konzultációval és később soha nem láttad az üzleted környékén. De mit lehet tenni az ilyen típusú vevőkkel, hogyan kíméljük magunkat a kudarcoktól és hogyan tanítsuk őket a mi gyakorlatunkra?

A marketing rendszerednek a része kell, hogy legyen az is, hogy egy-egy érdeklődővel, úgymond az utcáról beesett vevőjelölttel hogyan bánsz. Vannak, akik a jó ügyfelek kategóriájába tartoznak, de sajnos olyan is van, aki megdolgoztat, a pénzét sem hagyja nálad, és soha nem is látod többet.

Nyilván az nem egy jó szisztéma, hogy az első megmozdulásodat is már kiszámlázod, mert ez a vevőjelölt felfogásában nemtetsző, kellemetlen érzést ébreszt. Senki nem szereti azt érezni, hogy már az előtt “lehúzzák”, mielőtt valami értékes szolgáltatást kapna. Sőt joggal várja el azt is, hogy foglalkozzanak vele, győzzék meg, versengjenek a kegyeiért. A vásárlás emocionális síkon történik. Tehát nem erőszakos meggyőzés, a bizalom kiépítése nélkül nem fogunk vásárlót szerezni magunknak. Ehhez viszont találkozni kell vele és úgy, hogy se az időnk, se energiánk, se pénzünk ne bánja.

Ha tanácsadók vagyunk, MLM-ben dolgozunk vagy olyan terméket, szolgáltatást kínálunk, amihez mindenképpen előzetes egyeztetés szükséges, jó gyakorlat lehet, hogy előzetesen meggyőződsz az illető elhatározottságáról és kideríted azt, hogy milyen komolyan gondolja a veled való együttműködést. Ennek egy eszköze a felmérő űrlap, egy olyan előzetes adatbekérő, amit eltudunk küldeni neki szinte azonnal a telefonbeszélgetésünk után. Ezáltal profinak látszunk, megkönnyítjük a későbbi együttműködést és szűrünk. Ha már az adatbekérőt sem akarja kitölteni a jelölt, indokolatlannak tartja, akkor nyugodtan kételkedhetsz.

Ha pedig terméked, szolgáltatásod van, amivel fizikailag dolgozni kell, pl. ki kell menni felmérni az ügyfélhez, akkor használd a “beszámítás” lehetőségét. Ingyenes felmérés, ingyenes látványtervezés jól hangzik, de ha rákapnak az érdeklődő ügyfelek, csak a bizonytalan kimenetelű munkádat növelik. Ilyenkor alkalmazható az, hogy bár ingyenes a felmérés, csak akkor, ha később megrendelik és ilyen esetben a helyszínen kifizetett összeget jóváírod a megrendelt termékből (pl. konyhabútor, locsolóberendezés).

Azzal, hogy ingyen adsz értékes dolgokat, nem jó fej leszel, hanem egy értéktelen szolgáltató a vevő szemében. Még ha Te sem kérsz a dolgaidért pénzt, akkor hogy várod el, hogy a vevő fizessen Neked? Merd megkérni a terméked, szolgáltatásod árát!

Nagyon fontos, hogy megtaláljuk az egyensúlyt, mert vevőcsalogató kedvezmény, akció, felhívás mindig szükséges, de ha átesünk a ló túloldalára, akkor küszködhetünk a csak bámészkodó, és az ingyenes lehetőségeket kihasználó vásárlójelöltekkel. Neked volt már ilyen negatív “élményben” részed? Kommenteld itt vagy a Facebook oldalunkon!

A Marketing112 vezető tanácsadója, az ügynökség tulajdonosa. Kis- és középvállalkozási marketingstratéga. Fő erősségei: marketingtervezés, marketingstratégia, márkakommunikáció. Norbert a Magyar Marketing Fesztivál főszervezője is, ez Magyarország legnagyobb, kkv-marketingtrendekkel foglalkozó üzleti fesztiválja.

Tagged with:
2 comments on “Hogyan kerülhető el a kamu, időrabló vevőjelölt?
  1. Németh Zsolt szerint:

    Társasházkezelőként vannak olyan projektek, ahol több ajánlatot kell beszerezni a lakóközösség részére, hogy tudjanak választani. Ilyenkor felveszem a kapcsolatot a szakemberekkel, és eljönnek, felmérnek, kiszámolják, ajánlatot adnak.
    Tudatom mindegyikkel, hogy “csak egy maradhat”, így kérem, hogy aszerint csinálják meg az ajánlatot, ami műszakilag és kivitelezést tekintve szerintük profi, árban és egyéb tekintetben pedig versenyképes.
    Aki nem hajlandó kijönni, felmérni és aszerint ajánlatot adni, amit lát, az komolytalan szerintem. (volt egy komplett kéményfelújítási projekt, több milliós tétel, és volt kivitelező, aki azt mondta, küldjek fotót a tetőről, az alapján Ő megcsinálja az ajánlatot…) Aki pedig ezért a felmérésért és ajánlatkészítésért pénzt kérne, akár úgy is, hogy majd beszámítja, ha Ő lesz a nyerő, nos azt a társasház nevében nem szívesen fizetném ki, mert nem szórom azoknak az embereknek a pénzét, akik rám bízták a ház működtetését.
    Mondjuk szerintem az ingyenes és komoly felmérés egy értékmérő, hogy hajlandó-e munkát fektetni abba, Ő legyen a legjobb…

    De ugyanez visszafelé is érvényes, ajánlatot kér egy társasház a kezelésre, közös képviseletre. Kimegyek, információkat gyűjtök, ajánlatot készítek, eljuttatom nekik. Munka van ezzel, a későbbi, remélt partneri kapcsolat érdekében. Tudom, hogy jó az ajánlat, mégis van, hogy nem én nyerek, mert az élet ilyen.
    Én elfogadtam, hogy ahol “versenyhelyzet” van, ott olyan “pályázatot” kell beadni, amit az ember vállalni tud szakmailag, ami megéri nekem, és ami a partnernek is megfelelő lehet. Ha ez a három együtt van, és van egy nagyon fontos részlet még, a szimpátia, akkor meg lesz az üzlet…

  2. Andrea szerint:

    Rendszeresen előfordulnak ilyen vevőjelöltek, akik úgy tűnnek, komolyak, de végül kiderül, hogy mégsem. Az is előfordul, hogy már az árajánlatot is elfogadja, azután tűnik el. De ez elég gyakori a webfejlesztés területén, egy ember 1-2 munkanapja biztosan elmegy a kamu vevőjelöltekre.
    Épp ezért megértem azokat is, akik az ajánlatadást elintézik azzal egy e-mailben, hogy “80 ezerért megcsináljuk”, hiszen egy részletesebb árajánlat azért munkával jár, főleg ha az ügyféljelölt még néhány tanácsot is kér, amit persze megadunk – néha többszöri levélváltással -, hogy “jófejnek” tűnjünk a konkurenciához képest.
    Örülök, hogy rábukkantam erre a cikkre, ez az adatbekérő űrlap jó tipp. /Homlokracsapás, hogy ez eddig nem jutott eszembe 🙂 /

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.