Marketing pszichológia ismét. Egy igen fontos és hatásos technika, amely valódi fegyver lehet bármely talpraesett és elszánt marketinges kezében. Nem árt tudnunk, hogy hogyan lehetünk hatással a célközönségünkre az általános marketing eszközökön felül.
Biztos Te is emlékszel a sztorira, amikor egy kezdő bár úgy próbálja magára felhívni a figyelmet, hogy fizetett statisztikák állnak nyitáskor az ajtó előtt vagy szintén fizetett, csinos hölgyek ülnek bent az ügyféltérben és válnak az első „vendégekké”. A társadalmi bizonyíték elve azt mondja ki, hogy az emberek többsége úgy tesz, ahogy és amit a környezetében lát. Soha sem felejtem el:
Gyulán egy pici kávézóban ültem egyik barátommal, már elsétáltunk a kávézó előtt, nem volt ott senki. Visszafelé csak azért is beültünk s mit ad az ég. Ahogy beültünk, jött még egy vendég és utána még egy társaság. Na körülbelül ez a társadalmi bizonyíték elve.
Kísérletek bebizonyították, hogy magnóról bejátszott (pl. az amerikai komédia szériákban) tetszésnyilvánítás hatására a közönség hosszabb ideig és gyakrabban nevet a humoros műsoron. Érdekes nem? Azért mert bejátszanak neki egy felvételt, mulatságosabbnak minősítik a műsort. Mert az agyuk ezt veszi a környezetében általánosnak, elfogadottnak és így tesz ő is.
Emlékezzünk a fizetett statisztákra! De vajon mit gondolunk, hogy ha egy új bolt nyitásakor azt látjuk, hogy nyitás előtt mindig többen állnak a bolt előtt? Kapirgálod már?
De szintén a társadalmi bizonyíték elve, hogy ha egy borravalós edény tetejére nagy címleteket rakunk ezzel ösztönözve, hogy minden vendég az apró helyett papír pénzt adjon nekünk 🙂 A társadalmi bizonyíték elve ugyanis azt állítja, hogy: „aszerint döntjük el, mi a helyes, hogy mások mit tartanak helyesnek!”
A lényege ennek a posztnak, hogy egy hype-ot, felhajtást mi is generálhatunk és mi is megrendezhetünk! Nem becsapás, hanem inkább hatásos figyelemfelkeltés. Ez egy olyan marketing pszichológiai eszköz, amit minden cégnek érdemes egyszer kipróbálnia.