Warning: getimagesize(https://www.marketing112.hu/wp-content/uploads/2019/03/markaepites-piackutatas.jpg): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /home/mark2hu1/public_html/wp-content/plugins/easy-social-share-buttons3/lib/modules/social-share-optimization/class-opengraph.php on line 611
Így építitek Ti a márkátokat! - KKV-márkaépítési kutatás 2019 - Marketing112

Így építitek Ti a márkátokat! – KKV-márkaépítési kutatás 2019olvasási idő 7 perc

Az I. Márkaépítők Szuperkonferenciája apropóján egy nem reprezentatív kutatást végeztünk a hazai KKV-döntéshozók körében, online mintavételezéssel. A kutatás célja az volt, hogy milyen a márkaépítési kultúra a KKV-szektorban? A kutatást 700 cégvezető töltötte ki, így kijelenthetjük, hogy ez egy megbízható és hiteles, KKV-márkaépítéssel foglalkozó felmérés.

A felmérésünkben nyolc kérdést tettünk fel a márkaépítéssel kapcsolatban és a következő. Ezek és a hozzájuk érkező kommentek, válaszok a következőek voltak.

Van-e saját márkád?

(vagy a cégnek, akinek dolgozol?)

A válaszadók több, mit 53%-a azt a választ adta, hogy rendelkeznek saját márkával azon cégek, ahol dolgoznak, 39 százalékuk pedig saját márka büszke tulajdonosa is. A 700 cégvezető közül 8% válaszolta azt, hogy nem rendelkezik márkával, ők valószínűleg cégnév alatt jelentek meg a piacon (nem ajánlott!) vagy pedig egy nem saját tulajdonú, licencelt márkanév alatt működnek.

Mennyire vagy elégedett a saját márkád fejlődésével?

Ennél a kérdésnél, 1-től 5-ig lehetett pontozni és számunkra nagyon meglepő eredmény született:

Az egyáltalán „NEM” és a „Tökéletesen elégedett”-ek között csupán 1% különbség van, ez számokban kifejezve annyit jelent, hogy a válaszadók 12%-a egyáltalán nem elégedett, míg a 11 százalékuk tökéletesen elégedett márkája fejlődésével. Lehet mondani, hogy a márkaépítők csak egy kis része.

Azon válaszadók között, akik közepesen elégedettek, tehát 3 pontra ítélte a fejlődését, és akik azt mondják, hogy elégedettek, de van még mit tenniük (4 pont), nagyon nagy számosság tapasztalható. A visszajelzők 40%-a adott magának 3 pontot, míg csupán 21% volt, aki 4 pontot jelölt meg. A tanulság:

A márkatulajdonosok nem teljesen elégedettek még saját márkájukkal, így edukációra, tanácsokra, jó példákra és egyéb erőforrásokra van szükségük a további fejlesztéshez.

Ebből arra következtetünk, hogy igenis szükség van a vállalkozók edukációjára, hogy azokat a technikákat, fogásokat ne csak „tankönyvből” vett példákon keresztül tanulhassák meg, hanem a hazai piacon, komoly eredményeket elért, magyar vállalkozók tapasztalatain alapuló, hasznos tanácsokkal segítsük. Ez igazolja, hogy az I. Márkaépítők Szuperkonferenciája valóban egy hiányt pótló rendezvény.

Ki végzi a márkaépítést a vállalkozásnál?

Ennél a kérdésnél szintén magukért beszélnek a számok, hiszen a megkérdezettek 63%-a saját maga építi a márkáját, és csak egy kis részük meri vagy teheti meg, hogy külsős cég végezze a márkaépítést (10%). A válaszadók valamivel több, mint 10%-a egyáltalán nem foglalkozik márkaépítéssel és 17%-a bízza ezt a munkát munkatársára.

Ezekből a válaszokból arra következtethetünk, hogy a rendezvény 2019-es szlogenje, miszerint „Márkát építs, ne vállalkozás!”, helyénvaló és a hazai KKV szektor két harmada tudja, hogy márkát építeni (hosszú távon), a piaci eredményességet tekintve sokkal kifizetődőbb.

Mennyire van tudatosan megtervezve a márkaépítés a vállalkozásnál?

Meglepő, de közel 60%-a a válaszadóknak nem tervezi meg a vállalkozás márkaépítését és Ad-hoc módon próbálnak „valamit tenni” azért, hogy a cég márkája ismertebb legyen és kommunikáljon az ügyfelekkel.

A 700 megkérdezett cégvezető 36% az, aki erre hangsúlyt fektet, aki mindig tesz azért, hogy a márkája épüljön.

A felmérésben résztvevő döntéshozók 7%-a nem tervezi meg és nincs is szándékában ezzel foglalkozni. (Reméljük ez a szám a rendezvény után kisebb lesz!)

A fenti számok tükrében, tehát arra lehet következtetni, hogy szükség lenne az edukációra, akár üzleti terv részeként is felfoghatjuk, hiszen a vállalkozások üzleti sikereit, piacon elfoglalt pozícióját nagyban meghatározza a márka.

Tanulod-e tudatosan a márkaépítést?

Ennél a kérdésnél a válaszadók több, mint a fele mondta, hogy cégnél tudatos tanulással és tervezéssel folyik a márkájuk felépítése, és körülbelül 40%-ra tehető azok száma, akik még ugyan nem tanulták, vagy tanulják a márkaépítés folyamatait, de szeretnék. Itt, elenyésző azon válaszadók száma, akik erre egyáltalán nem helyeznek hangsúlyt és a jövőben sem tervezik.

Ezen válaszok alapján az mondhatjuk, hogy szükség van arra, hogy akár hazai példákon, akár szakemberek által útmutatást, gyakorlati tudást kapjanak a vállalkozók. Erre az edukációs igényre válasz az I. Márkaépítők Szuperkonferenciája.

Hol vagy kitől tanulod a márkaépítést?

A mai rohanó világot tükrözik az itt kapott eredmények, mert a visszajelzők 76%-a online felületeteken igyekszik a tudást megszerezni, de nem kevés azok száma sem (68%), akik szakkönyvekből is tanulják a márkaépítést.

Elég nagy számban, mintegy 39% százalékuk szívesen vesz rész márkaépítési workshopokon, tréningeken. Kevesen hagyatkoznak személyes tanácsadóra, ugyanakkor 34% örömmel veszi, ha olyanoktól tanulhat, akik már sikerre vitték saját márkájukat.

Természetesen, ma, amikor az embereknek időből van a legkevesebb, fontos, hogy bármikor segítséget kapjanak és erre tökéletesek az online elérhető segédanyagok is, de azt látjuk, hogy a perszonális kommunikáció szerepe továbbra is nagyon fontos szerepet tölt be az üzleti életben.

Miben szeretnél fejleszteni a márkaépítéssel kapcsolatos tudásodat?

A márka előkészítésének és megtervezésének (üzenet, logó, vízió) lépéseit, tudományát a megkérdezett 700 cégvezető 62%-a el szeretné sajátítani. Ugyanakkor a megtervezés utáni időszakra is gondolnak, mert a márkaépítés eszköztárát (78%) is szeretnék megismerni, magabiztosan alkalmazni.

Ezek között külön megjelölték a Facebook-t (46%), Instagram-ot (41%) is, de a márkaépítő hirdetések (30%) terén is van igény a fejlődésre, tanulásra. Szerencsére nagyon kevés (3%), sőt, inkább elenyésző azok száma, akik azt mondják, hogy ők egyik területen sem szeretnének fejleszteni.

Tehát tudatos márkaépítésre szükség van és a folyamatos képzés, az új utak keresése, az állandó változáshoz való igazodás folyamatos jelenlétet, odafigyelést igényelnek.

Összegzés

Mi azt látjuk a fenti adatok tükrében, hogy ma nagyon nagy szüksége van a hazai kkv-szektornak arra, hogy segítsünk, új utakat mutassunk és elhozzuk számukra azokat a mára sikeres vállalkozások vezetőit, akik őszintén beszélnek a márkaépítési sikereik mellett akár a kudarcaikról is, hiszen ezek épp úgy hozzájárulnak a sikereikhez, mint egy-egy jókor, jó helyen meghozott merész döntés.

A márkaépítés tanulható, de fontos, hogy a tanulás forrása hiteles és igazolható legyen.

2019.03.28-án ezért kértünk fel 10 (anyagilag és szakmailag is) sikeres cégvezetőt, hogy 10 különböző iparág márkaépítési tapasztalatait ossza meg a közönséggel és ezzel is inspirálja őket a hazai KKV-k jobb, sikeresebb márkaépítésére. A rendezvény előadói és programja itt látható.

Hasonló marketing cikkek