Itt az eredmény: KKV Marketing Felmérés 2014 Q1-Q2olvasási idő 5 perc

Idén (már) 5. alkalommal készítettük el a KKV Marketing Felmérés nevű kutatásunkat, amelynek célja, hogy hiteles és megbízható tükre legyen a hazai kis- és középvállalkozások marketingjének.

A kutatást 2014. augusztus 1. és 2014. augusztus 14. között végeztük.

Az eddigi évekétől eltérően azonban a kutatásunkban történt egy változás. A korábbi éves mintavételezéstől eltérően idén fél évre bontottuk a kutatási periódust, azaz külön vizsgáljuk a 2014. Q1–Q2-es időszakot (január–június), és külön a 2014. Q3–Q4-es időszakot (július–december). Ennek oka, hogy a kkv-marketing, a cégek szemlélete, az eszközök és a módszerek használata gyorsan változik. Egy másik szempont szerint egyébként éppen ez a kkv-k előnye!

kkv-marketing-felmeres-2014

A kutatás nem reprezentatív, a 2900 kitöltő viszont minden eddiginél több, ezért a kutatás hitelessége is erősödött. A kutatást elektronikus űrlapon végeztük, amit közösségi oldalakon, partnereinken és saját csatornáinkon keresztül juttattunk el a célközönséghez: a kis- és középvállalkozások vezetőihez, döntéshozóihoz.

KKv marketing felmérés 2014

Kismértékben, de növekedő forgalomról számolnak be a kkv-cégvezetők

kerdes01

Az eredményt jól igazolja egyébként, hogy a KSH is pozitív kiskereskedelmi hírekről számolt be szeptemberben.

Több a marketinges a hazai kkv -knál

kerdes02

A marketingorientált cégvezetés fejlődését egyébként az is bizonyítja, hogy 2009-ben a kutatás még arról számolt be, hogy a megkérdezettek 7%-a rendelkezik csak marketinges munkatárssal, és 77%-ban a cégvezetők vették a nyakukba még ezt a terhet is.

Ez mindenképpen fejlődés, elkezdődött a delegáció és annak a felismerése, hogy egy dedikált marketinges hosszútávon kifizetődő a cég fejlődésében és jövedelmezőségében.

Megerősödő személyes kapcsolatok a hazai kkv -knál

kerdes03

Ezeket követik a következő marketingeszközök:

  • Rendezvények: 29%
  • Kattintás alapú hirdetések a közösségi oldalon (Facebook): 28%
  • PR-cikk: 21%
  • Nyomtatott sajtóban hirdetés: 19%
  • Blog: 19%

Bár a 2009-es kutatás eredményéhez képest nagy a változás (akkor az e-mail marketing volt a legnépszerűbb kkv-marketing-eszköz), a változás nem áll meg. A Facebook állandó módosulásai például rákényszeríti a cégeket, hogy többet költsenek a közösségi hálón. Az eddig akár több százezer rajongót hozó alkalmazás (pl. oklevél alkalmazások) használatát ellehetetlenítették, a hirdetési költségek drágultak, az úgynevezett kapuoldalakat (amelyek más tartalmat mutatnak rajongónak, és mást a nem rajongónak) is kivezették. A közösségi oldalon is három dolog dominál: a márka, a tartalom és az elkölthető pénz.

A Facebookhoz egyébként egy vadi új marketingtrend is párosul. Éppen ezen szabályváltozások miatt rohamosan növekednek a Facebook-csoportok, marketingre történő használata. A marketingesek rájöttek, hogy a Facebook-csoportok zártságuk, elérési arányuk és klubszerű megjelenésük sok esetben hatékonyabban tud működni, mint egy Facebook rajongói oldal, amelynek – marketinghatékonyság szempontú – teljesítményét folyamatosan, új szabályokkal nehezítik meg.

A marketing eszközök tekintetében érdekes eredmény, hogy a válaszadók 11%-ának a weboldalán kívül nincs más online marketingtevékenysége.

A megkérdezettek marketingstratégiája:

kerdes04

A diagramon nem látszik, hogy a megkérdezett döntéshozók 39%-a válaszolt úgy, hogy 2014. első fél évben a meglévő ügyfelekkel is többet foglalkozott. A jövőt illetően pedig 15%-uk tervez költségcsökkentést, és 55%-uk látja jövőbeni sikerének zálogát a tanulásban és a kompetenciafejlesztésben.

2009 óta szinte menetrend szerint az új piacok felkutatása volt az elsődleges a cégeknél, ezúttal – ha csak 1%-kal is – ez változott. Az eddig eltelt 6 hónapban 15%-kal, a jövőt illetően pedig 1%-kal többen mondták, hogy inkább több marketingre és több reklámra helyezik majd a hangsúlyt.

Ez azt jelenti, hogy a cégvezetők is felismerték, hogy ma már lehetetlen sikeresnek lenni marketingtevékenység vagy „csak” marketingpraktikák nélkül.

Továbbra is a marketingen spórolnak a cégek

kerdes05

Az is jellemző, hogy bár egyre inkább fontosnak tartják a marketinget a döntéshozók, egyelőre nagy vagy ideális keretet nem kívánnak elkülöníteni neki. Bár – a szektorra jellemzően – a költés mindig a bevételtől függ, 61%-ban még mindig a bevételek <5%-át fordítják marketingre.

Szorgalmas marketingtanulók a magyar kkv-vezetők

kerdes06

A kutatás máshova nem sorolható válaszaiból kiderült még, hogy a válaszadók 48%-a elégedetlen a honlapjának teljesítményével, ezért további változtatásokat, fejlesztéseket tervez. 41%-uk fontosnak tartja konkurensének figyelemmel kísérését, illetve rendszeresen konkurenst figyel.

Jognyilatkozat

A teljes kutatás letölthető PDF-ben a www.marketingfelmeres.hu oldalon. A kutatás szabadon felhasználható, idézhető (képek is) a forrás megjelöléssel.

Related Posts

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük